Omgaan met zomerpieken en winterdips
Hoe houd je het hoofd koel in de drukste tijd van het jaar? En hoe houd je het team gemotiveerd in de stille maanden? Met deze drie tips & trucs van Maurix Tweewielers haal je de grootste pieken en dalen uit de jaarplanning.
1 – Meten is weten
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Zelfs met een strakke planning en een goed plansysteem kan een klus langer duren dan je had verwacht. Auke Numan van Maurix Tweewielers houdt nauwkeurig bij hoe lang een onderhoudsbeurt of reparatie duurt. “We leggen de reparatietijden vast in ons softwarepakket. Zo kunnen we beter inschatten hoeveel tijd een reparatie of onderhoudsbeurt werkelijk kost. Daardoor kunnen we nauwkeuriger plannen en loopt de planning minder snel uit.”
2 – Stuur het gedrag van klanten
De fietsbranche is een seizoensgebonden branche. Hoe mooier het weer, hoe meer mensen er op de fiets stappen. Meestal doen ze dat op hetzelfde moment. Het resultaat: piekdrukte in de winkel en de werkplaats. Maurix Tweewielers probeert dit soort drukke momenten te voorkomen. “We benaderen klanten actief voor onderhoudsbeurten in de winter”, vertelt Auke Numan. “Veel mensen reageren daar positief op. Verspreid over het jaar hebben nu een constante stroom met werk, met minder pieken en minder dalen.”
3 – Zorg voor korte lijnen
Gemiddeld zijn Auke Maurix en zijn team elke dag een half uur bezig met het nabellen van klanten. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar dat halve uur nabellen levert onder de streep tijdwinst op. “We hebben de werkprocessen zo efficiënt mogelijk ingericht. Zijn er bijzonderheden tijdens een onderhoudsbeurt of reparatie, dan nemen onze fietstechnici rechtstreeks contact op met de klant. Er zit niemand anders tussen. Omdat de lijnen zo kort zijn, gaat er minder tijd verloren aan interne communicatie, en blijft er meer tijd over voor de reparatie.”
Ook de caravanbranche heeft last van piekdrukte. Berry Holtslag van caravanbedrijf Holiday Sport weet er alles van en deelt zijn tips.