Signalen van financiële problemen

Het vroegtijdig herkennen van financiële problemen kan veel ellende voorkomen bij je medewerkers. Maar hoe doe je dat?

Het meest zichtbare signaal is loonbeslag. In dat geval zijn de problemen dan vaak al redelijk vergevorderd. Er zijn meer signalen waar je alert op kunt zijn, zoals een medewerker die:

  • geld leent van collega’s
  • vraagt om een lening of voorschot
  • zich steeds vaker ziekmeldt
  • vraagt om hulp bij het oplossen van problemen
  • fraude of diefstal pleegt
  • stressgevoelig is of concentratieproblemen heeft
  • om extra werkuren vraagt
  • belt met schuldeisers tijdens werktijd

Om werkgevers te helpen bij het vroegtijdig herkennen van financiële problemen, ontwikkelde het Nibud deze Signaalkaart en een Factsheet Loonbeslag. Hoe je vervolgens in gesprek kunt gaan, lees je in deze Gesprekshandreiking.

Budgetcoaching

OOMT vindt het belangrijk dat iedereen gezond aan het werk blijft. Daar hoort financiële gezondheid ook bij. Daarom bieden we budgetcoaching aan voor werkenden in de mobiliteitsbranche. Dit bestaat uit twee gesprekken met een Nibud-coach. Samen met deze coach gaan medewerkers individueel aan de slag met hun geldzaken. Daarna hebben zij weer financieel inzicht en grip op hun geld. Blijken de twee gesprekken toch niet voldoende te zijn, dan kan een medewerker vervolgens meedoen aan een intensiever maatwerktraject. Deelname is gratis voor medewerkers van een bij OOMT aangesloten bedrijf.

Privacy

Deelname aan budgetcoaching is individueel en persoonlijk. Behalve de medewerker zelf krijgt niemand inzicht in de budgetcoachings-gesprekken, personeelszaken niet en ook de leidinggevende of werkgever niet. Meer informatie over de privacyvoorwaarden van deze actie lees je hier.

Nibud

Budgetcoaching wordt uitgevoerd door Nibud, het onafhankelijke kennis- en adviescentrum op het gebied van huishoudfinanciën. 

Hoe werkt het?

1   De medewerker meldt zich aan via het aanmeldformulier op deze pagina.

 De Nibud-coach neemt contact op met de medewerker om een eerste afspraak in te plannen.

3   Er volgen 2 sessies waarbij de Nibud-coach en medewerker samen aan de slag gaan met de geldzaken. Indien dit nodig blijkt kan de medewerker meedoen aan een intensiever maatwerktraject.

Meer informatie

Budgetcoaching wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Wil je meer informatie over budgetcoaching van OOMT of wil je extra flyers of posters over dit onderwerp aanvragen, bel dan naar de Servicedesk van OOMT via 0800 – 0155 of stuur een mail naar servicedesk@oomt.nl.

Veel gestelde vragen

In het kader van duurzame inzetbaarheid vinden we het belangrijk dat alle medewerkers uit de mobiliteitsbranche gezond aan het werk blijven. Daar hoort ook bij dat zij financieel gezond zijn. Een medewerker zonder geldzorgen is fitter, productiever en meldt zich minder vaak ziek. Zeker in deze tijden van hoge inflatie is het belangrijk dat we geldzorgen bij medewerkers op tijd herkennen. En dat zij tijdig de juiste hulp krijgen. De budgetcoachings-trajecten helpen hierbij.

De medewerker moet werkzaam zijn bij een bedrijf dat is aangesloten bij OOMT. Daarnaast moet de medewerker het traject kunnen volgen in het Nederlands of Engels.

Nee, deelname aan budgetcoaching is een individueel en persoonlijk traject. OOMT deelt geen gegevens met werkgevers en leidinggevenden over een budgetcoachings-traject.

Helpen. Lukt dat niet, dan kan de medewerker ook bellen met de OOMT servicedesk, via het telefoonnummer 0800 – 0155. Zij helpen de medewerker dan verder op weg.

Bekijk hiervoor ook de website van Bovag.