Het vergroten van basisvaardigheden zorgt ervoor dat medewerkers beter inzetbaar zijn.
Laaggeletterdheid binnen jouw bedrijf
In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of smartphone. De meeste mensen missen enkele bouwstenen in hun vaardigheden, zonder dat ze alles vanaf het begin moeten leren. Maar dit heeft gevolgen op de werkvloer. Denk aan werkorders lezen en begrijpen, digitale opdrachten zoals werkbriefjes insturen of vakantie aanvragen. Het vergroten van de basisvaardigheden zorgt ervoor dat medewerkers beter inzetbaar zijn en meer plezier in hun werk krijgen. Ook kunnen zij beter zelf regie nemen op hun loopbaan, bijvoorbeeld om door te groeien in hun functie.
Gevolgen van laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid heeft zowel gevolgen voor de medewerker zelf als op de werkvloer.
- Veiligheid: als een medewerker instructies over veiligheid niet goed begrijpt neemt de kans op onveilig werken toe.
- Kansen op de arbeidsmarkt: door lage basisvaardigheden is het moeilijker om een nieuwe baan te vinden of door te groeien binnen het bedrijf.
- Duurzame inzetbaarheid: ontwikkelingen in de mobiliteitsbranche vragen steeds meer van de vaardigheden van medewerkers.
- Productiviteit: Het kost tijd om medewerkers met lage basisvaardigheden te begeleiden. Ook kost het medewerkers zelf meer tijd om bijvoorbeeld werkinstructies te lezen.
- Relatie werk/privé: gevolgen van laaggeletterdheid van de medewerkers in de privésfeer hebben vaak ook effect op de werkvloer. Denk hierbij aan schulden, gezondheid en zorgen om het gezin.
Signalen van laaggeletterdheid in je bedrijf
In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. En daardoor vaak ook met digitale vaardigheden. Het kan dus bijna niet anders dan dat het ook om jouw medewerkers gaat. Maar waar kun je ze aan herkennen? Er zijn signalen, zoals een medewerker die moeite heeft met:
- het lezen/begrijpen van schriftelijke werkinstructies
- het volgen van een online of fysieke training
- het lezen/begrijpen van labels of etiketten
- het invullen van een (digitale) urenstaat of vakantierooster
- het lezen/begrijpen van veiligheidsinstructies
- het omgaan met een computer, tablet of smartphone
Maar medewerkers kunnen beperkte basisvaardigheden vaak uitstekend verbergen. In een video van Stichting Lezen en Schrijven vertellen mensen welke manieren zij gebruikten om hun laaggeletterdheid te verbergen.
Klik hier voor meer informatie over de signalen van laaggeletterdheid
E-learning ‘Aanpak van laaggeletterdheid’
OOMT heeft een e-learning ontwikkeld voor de mobiliteitsbranche. Hierin leer je in 3 x 10 minuten hoe je laaggeletterde medewerkers kunt herkennen en motiveren. Aan de orde komen:
- Laaggeletterdheid op jouw werkvloer
- Herkennen van laaggeletterdheid
- Wat je kunt doen
Wat kan jij als werkgever doen?
Als je weet of vermoedt dat een medewerker laaggeletterd is, kan jij als werkgever op de volgende manieren helpen:
- Ga erover in gesprek met je medewerker. De meeste mensen die moeite met lezen en schrijven hebben, vinden het lastig om er zelf over te beginnen. Maak het bespreekbaar door te zeggen dat heel veel mensen dit moeilijk vinden. En dat het goed is om er samen over te praten.
- Subsidie van de overheid: Via Tel mee met Taal is er jaarlijks subsidie beschikbaar voor het verbeteren van de basisvaardigheden van werknemers. Van 1 januari tot en met 29 februari 2024 is het mogelijk om deze subsidie aan te vragen. Maak hier gebruik van!
- Bied hulp aan. Meer hierover vind je op deze pagina van Stichting Lezen en Schrijven
- Pas je taal op de werkvloer aan of maak teksten visueel door afbeeldingen of filmpjes te gebruiken
- Stimuleer en motiveer je laaggeletterde medewerker om een opleiding te gaan doen
- Verwijs je medewerker naar deze pagina van Stichting Lezen & Schrijven
Tips voor medewerkers
- Praat erover op je werk en/of thuis. Vertel waar je tegenaan loopt.
- Vraag hulp als je iets niet kunt of niet begrijpt.
- Meld je aan op de website ‘Ik wil leren’. Een coördinator kijkt met jou naar mogelijkheden om te leren bij jou in de buurt.
Ondersteuning nodig?
Met het programma Taal werkt! ondersteunt Stichting Lezen en Schrijven werkgevers rondom laaggeletterdheid en toegankelijke communicatie. Je kunt een afspraak maken met een adviseur voor gratis advies op maat. Ze bekijken je specifieke situatie, helpen met het herkennen en bespreken van laaggeletterdheid, het opzetten van trainingsaanbod of het verbeteren van je communicatie. Bel 070 – 3022660.
Wil je meer weten over wat OOMT voor jou kan betekenen? Bel onze Servicedesk op 0800 – 0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl. Wij helpen je graag op weg.