Omgaan met piekbelasting - OOMT

Relaxed omgaan met piekbelasting – 5 tips

Werkdruk is gezond. Het houd je scherp en gemotiveerd. Te veel werkdruk kan problemen veroorzaken, zoals stress, een slechte werksfeer en ziekte. Gelukkig is het voorkomen van piekbelasting niet zo ingewikkeld als het lijkt. Berry Holtslag van caravanbedrijf Holiday Sport weet daar alles van. Hij deelt vijf tips om lekker te werken in de drukste periodes van het jaar. Doe er je voordeel mee; ook als je niet in de caravanbranche werkt.

1 – Investeer in de receptionist

Een goede werkplaatsreceptionist is goud waard, vindt Berry. “Werkplaatsreceptionisten moeten iedereen tevreden houden. Klanten, verkopers en technici. Onze processen zijn zo ingericht dat er minder druk op de receptie ligt. Klanten kunnen zelf online een werkplaatsafspraak inplannen. Als de onderhoudsbeurt klaar is, krijgen klanten een digitale factuur. Mochten ze vragen over de factuur hebben, dan kunnen ze rechtstreeks bellen met de caravantechnicus die het werk heeft gedaan. Het ophalen van de caravan gebeurt bij ons via de afdeling verkoop. Zo kunnen de receptionisten zich volledig op hun kerntaken concentreren.”

2 – Voorkom overwerk

Het klinkt tegenstrijdig: niet overwerken als het druk is. Toch is het voor Berry de normaalste zaak van de wereld. “De basisregel binnen ons bedrijf is: we werken zo min mogelijk over. Natuurlijk komt het weleens een keer voor dat we ’s avonds doorwerken, of ’s ochtends wat eerder beginnen, maar dat zijn uitzonderingen. Structureel overwerken is slecht voor de productiviteit. Ik heb liever dat iedereen aan het eind van de middag op tijd naar huis gaat. Dan beginnen we fit en uitgerust aan de nieuwe werkdag.”

Berry Holtslag: “Als iemand vastloopt, moet hij niet een uur doormodderen”

3 – Plan realistisch

Niet overwerken vraagt om een goede planning. Hoe ga je om met werk dat langer duurt dan verwacht? “Onze planning is gebaseerd op ervaring. Een grote onderhoudsbeurt voor een oude caravan duurt langer dan voor jonge caravan. Op basis van historische data kunnen we nauwkeuriger voorspellen hoe lang een klus duurt, en is er minder uitloop. In het hoogseizoen plannen we tegenwoordig één technicus een dag per week vrij. Zo hebben we ruimte om extra drukte op te vangen, of om een verkochte caravan snel afleveringsklaar te maken.”

4 – Stimuleer persoonlijke ontwikkeling

Techniek verandert. Zonder de juiste vakkennis duurt een reparatie langer dan noodzakelijk. “Training en opleiding zijn superbelangrijk. Het verhoogt de motivatie en je werkt sneller en gemakkelijker omdat je meer weet”, vindt Berry. “Ik stuur erop aan dat medewerkers allround zijn opgeleid en dat ze elkaar helpen. Als iemand vastloopt met een klus, heb ik liever dat hij een collega om hulp vraagt, dan dat hij een uur doormoddert. Want dan hebben we aan het eind van de dag allemaal een probleem omdat het werk niet af is. Gelukkig hebben we een superteam. Iedereen staat voor elkaar klaar. Het werk binnen werktijd afkrijgen is bij ons een gedeelde verantwoordelijkheid. Daar zet iedereen zich voor in.”

5 – Spreid het werk

De caravanbranche is een echte seizoensbranche. Zodra de zon schijnt, wil iedereen er tegelijk met de caravan op uit. Vanaf het vroege voorjaar tot de late nazomer zorgt dat bij Holiday Sport voor een vloedgolf aan werk. “Klantgedrag kunnen we niet veranderen”, zegt Berry. “Mensen die kamperen, willen nou eenmaal genieten van het mooie weer. We kunnen wel veranderen welke werkzaamheden voorrang krijgen. Werk dat buiten het hoogseizoen kan, schuiven we door naar de rustige maanden. Bijvoorbeeld reparaties van grote schades, websiteonderhoud en opleiding en training. Dat voorkomt onnodige druk op werk dat snel af moet.”

Meer tips? Lees: Omgaan met zomerpieken en winterdips in de tweewielerbranche

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.