Van automan naar mobiliteitsman
Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Voor Jack Tinnemans, service-adviseur en partsmanager, maakt dat het dagelijkse werk uitdagender en afwisselender. “Van een autospecialist ben ik veranderd in een mobiliteitsspecialist”
Naam Jack Tinnemans
Leeftijd 54 jaar
Functie Service-adviseur & partsmanager
Bedrijf Vakgarage van Nieuwenhoven / Green2Go
Jack Tinnemans werkt meer dan 30 jaar als service-adviseur bij Autobedrijf van Nieuwenhoven. Het autobedrijf is tegenwoordig een mobiliteitscentrum waar ook elektrische fietsen, scootmobielen en elektrische auto’s worden verkocht. “Ik vind mensen leuk en ik vind techniek leuk”, vertelt Jack. “Daarom ben ik service-adviseur geworden.” Als hij terugkijkt op de afgelopen dertig jaar, dan is er veel veranderd. “Vroeger zat ik de hele dag aan de telefoon. Afspraken schreef ik op papier. Tegenwoordig gebeurt alles digitaal. Klantcontact gaat via e-mail en WhatsApp, we werken met garagesoftware en de werkplaatsplanning is digitaal.” Ook klanten zijn niet meer hetzelfde als vroeger. “Klanten zijn mondiger geworden. Ze willen precies weten wat we doen en waarom een bepaalde reparatie nodig is. Bellen over meerwerk en reparaties uitleggen en verkopen is een groter deel van mijn werk geworden.”
“Vroeger wist ik bijna alles van auto’s.
Nu weet ik ook bijna alles van fietsen,
elektrische auto’s en laadpalen”
Even wennen
Aan het begin van de loopbaan van Jack was Autobedrijf van Nieuwenhoven merkdealer. Tegenwoordig is het autobedrijf merkonafhankelijk en aangesloten bij Vakgarage. Dat is niet de enige grote verandering. In 2012 werd Green2Go opgericht, een nieuw bedrijfsonderdeel gericht op duurzame mobiliteit. “Met Green2Go verkopen en onderhouden we e-scooters, e-bikes en scootmobielen. Van een autobedrijf zijn we veranderd in een mobiliteitscentrum.” Als service-adviseur is Jack verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats. Dat was best een overstap. “Ik wist veel van auto’s en weinig van fietsen. Maar ik vond het interessant om meer over fietstechniek te leren. Met de ondersteuning van mijn werkgever ben ik begonnen aan trainingen en cursussen. Zo kreeg ik het onder de knie.”
“Ik wil genoeg weten om klanten uit te leggen
wat een onderdeel is en wat het doet”
Meer weten
Van een automan is Jack veranderd in een mobiliteitsman. “Je kan mij alles vragen over auto’s en fietsen, maar ook over elektrische auto’s en laadpalen”, zegt hij lachend. Om zijn vakkennis bij te houden, volgt hij jaarlijks verschillende opleidingen en trainingen. Daarnaast leest hij op zijn werk en thuis veel over auto- en fietstechniek. “Er verandert van alles op het gebied van techniek. Gelukkig zijn er veel overeenkomsten. De techniek van een elektrische fiets lijkt op de techniek van een elektrische auto. Als je het één snapt, dan snap je het andere ook.” Klanten stellen zijn vakkennis regelmatig op de proef. “Ik vind dat ik minimaal hetzelfde moet weten als onze klanten. Ik hoef niet te weten hoe je een auto of fiets repareert, zoals een auto- of fietstechnicus, maar ik wil genoeg weten om klanten uit te leggen wat een onderdeel is en wat het doet.” De nieuwste training die Jack heeft gevolgd, ging over hybride en elektrische auto’s en over laadpalen en laadsystemen. Binnenkort gaat hij naar een informatieavond van OOMT over persoonlijke ontwikkeling. “We krijgen allemaal de ruimte om ons te ontwikkelen en om beter te worden in ons werk. In het begin vond ik de veranderingen weleens lastig. Nu ben ik eraan gewend. Het maakt mijn werkdag afwisselender en uitdagender.”
Veilig werken met e-bikes: tip van Jack
“Gelukkig hebben we het nog nooit meegemaakt, maar een fietsaccu die in de brand vliegt, is echt gevaarlijk. We onderhouden fietsen die we niet zelf hebben verkocht. Bovendien kennen we de geschiedenis van de accu niet. Daarom hebben we een vaste veiligheidsregel. We laden fietsaccu’s alleen op als er toezicht is. Dus niet ’s nachts en niet op andere momenten dat er niemand in het pand aanwezig is. Mocht er wat misgaan, dan kunnen we direct ingrijpen.”