Werkplaats overbodig?
Het jaar is 2040. Auto’s beschikken over zelfdiagnosesystemen die veel verder gaan dan nu. Diagnose, software-onderhoud en technische keuring vinden plaats op afstand. Is een bezoek aan de werkplaats in de toekomst dan nog wel nodig?
Ja, net als met de mechanische techniek van nu kan er van alles misgaan met de moderne voertuigen. Jij bent als technicus over 20 jaar nog steeds onmisbaar. Maar wel op een andere manier. Jouw hulp wordt ingeroepen als het systeem faalt.
De technische helpdesk ondersteunt op afstand en kan de diagnose-apparatuur overnemen. Ook kun je gebruikmaken van augmented reality. En zo nodig, gaat de auto op transport naar een specialist.
Een volle werkplaatsagenda, zeker een maand vooruit.
Zó werkt een autobedrijf van de toekomst, volgens Adjan Autoservice uit Eemnes
Rijden op whisky
One for the road! De Schotse whiskyproducent Glenfiddich laat haar trucks rijden op eigen whisky-afval. Dat is nog eens een bijzonder alternatief!
Kennis en kunde
We schreven al eerder dat er verwacht wordt dat over drie jaar ongeveer de helft van alle nieuwe auto’s volledig elektrisch is. De grote toename van elektrotechnische werkzaamheden, betekent voor jou als technicus dat je over specifieke kennis moet beschikken. Evenals ervaring. Het afstellen van bijvoorbeeld camera’s en radars zal steeds vaker automatisch gaan. Met intelligente apparatuur die jij moet bedienen. Modules en subassemblages zullen eerder vervangen worden dan gerepareerd. Basis ICT-kennis is straks echt vereist. Zelfs bij het vervangen van olie. Dit werkje moet je namelijk vastleggen via de software. Anders krijgt de klant later een storingsmelding. Je begrijpt: goede scholing en actuele technische kennis zijn onmisbaar. Weten welke training je het beste kunt volgen? Een OOMT-coach kan je helpen de juiste keuze te maken. Check het hier.
De toekomst is nu
Ga eens op bezoek bij het Nederlandse Lightyear. Ontdek de revolutionaire nieuwe techniek van deze zonneauto.
Scoren bij de klant van morgen
Niet alleen de werkplaats merkt de gevolgen van elektrisch rijden. Ook de aftermarket. Op het moment dat iedereen elektrisch rijdt – ergens tussen 2040 en 2050 – zal de totale onderhoudsbehoefte bijna gehalveerd zijn. Er liggen dus aardig wat uitdagingen op de loer voor de aftermarket. Hoe kun je scoren bij de klant van morgen?
Moderne auto’s zitten vol met rijhulpsystemen die uitgebreide uitleg vereisen. Hetzelfde geldt voor klanten die voor het eerst een elektrische auto aanschaffen.
Zij hebben vragen. Dat merk je ongetwijfeld nu al. Goed klantcontact, optimaal ingerichte processen en meerwaarde bieden, zijn de belangrijkste pijlers voor succes. Nu en in de toekomst. Heb jij de nodige kennis in huis om de moderne klant goed te informeren? Een OOMT-coach helpt je kosteloos op weg. Wil je meer weten over het effect van EV’s op aftersales? Lees het uitgebreide BOVAG-onderzoek.
Oké, er staat de branche dus nog een en ander te wachten. Behalve het blijven volgen van alle ontwikkelingen, is de grootste uitdaging bij elke verandering om te bepalen hoe jij ermee omgaat. Lees het succesverhaal van Vakgarage van Nieuwenhoven/Green2Go.