Bij Wolf Caravans worden caravans verkocht, gekocht en onderhouden. Dat is leuk… maar soms ook uitdagend, vertelt Mirjam Wolf-Doornkate. Zeker als medewerkers onverwacht vertrekken.
Wie houdt er eigenlijk niet van kamperen? De vrijheid om te gaan en te staan waar je maar wilt… Datzelfde vrije gevoel heb je ook vaak als je eigen baas bent. In 2001 kochten Mirjam en haar man Frank Wolf één caravan om door te verkopen. ‘Mijn man droomde altijd van een eigen zaak en wij waren al gek op kamperen. Toen kochten we dus een caravan en stalden hem naast de deur. We dachten: als het niets wordt, gaan we er zelf mee op vakantie.’ Het werd wél iets. Nu staan er ongeveer 50 caravans op het terrein van Wolf Caravans in Harderwijk. Maar zelf kamperen? ‘Dat zit er dit jaar niet meer in, haha. De drukte begint bij ons precies als de zon gaat schijnen.’
‘Zelf kamperen? Dat zit er dit jaar niet meer in’
Weg vinden
En druk is het al jaren in Harderwijk: ‘Ik zet nu zelfs afspraken voor 2026 in de agenda.’ Mirjam werkte jarenlang in de zaak én in ziekenhuis St Jansdal als röntgenlaborant. Tot het niet meer te combineren viel. ‘De zaak groeit heel hard en de keuze was makkelijk gemaakt. Nu werk ik hier fulltime.’ Haar man focust zich vooral op zijn passie: het kopen en verkopen van caravans. Dat betekent dat Mirjam vooral klanten ontvangt en het personeel aanstuurt. ‘Ineens was ik zelf geen medewerker meer, maar een werkgever. Dat is soms best lastig. Hoe blijf ik een goede werkgever? Gelukkig heeft OOMT me geholpen om mijn eigen weg te vinden.’
Check voor check
‘Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om goed met elkaar te praten,’ zegt Mirjam. ‘We hebben de zaak een middag dichtgegooid en een workshop Samenwerken & Communiceren van OOMT gevolgd. Dat was heel fijn. Daardoor weten we nu allemaal waar we het voor doen: de klant moet zorgeloos op vakantie kunnen. En net zo belangrijk: daar zijn we samen verantwoordelijk voor.’ En de workshop heeft geholpen. Als een klant belt voor een snelle bandencheck wordt niet langer ‘ja, natuurlijk’ geroepen, maar eerst overlegd met de monteurs. ‘Dan vraag ik of de check uitkomt, of dat ik even iets kan overnemen, zodat de klant toch langs kan komen. Onze service is hoog maar niet ten koste van onze medewerkers.’