Wat betekent elektrisch rijden voor aftersales-medewerkers van het autobedrijf? Bij Autobedrijf Boks weten ze daar alles van. Aftersalesspecialist Rutger van Bolhuis ziet zijn eigen werk en dat van collega’s veranderen.
Wat betekent elektrisch rijden voor aftersales-medewerkers van het autobedrijf? Bij Autobedrijf Boks weten ze daar alles van. Aftersalesspecialist Rutger van Bolhuis ziet zijn eigen werk en dat van collega’s veranderen.
Uitlaatgassen
Van Bolhuis (41) omschrijft zichzelf als een echte petrolhead. ‘Ik houd van uitlaatgassen. Elektrisch rijden vond ik helemaal niets, totdat ik zelf met een EV reed. Het enorme koppel, de grip, de rust: ik ben om.’ Van zijn werkgever krijgt Van Bolhuis alle ruimte om bij te leren. ‘Bijscholen is bij ons geen keuze. Het is een verplichting. Werken met elektrische auto’s is niet zo spannend als je weet wat je doet. Dat begint met up-to-date vakkennis.’
Ander werk
In de werkplaats van Autobedrijf Boks komen veel lease-auto’s. Daar zitten steeds vaker hybrides, plug-in hybrides en EV’s tussen. ‘De eerste keer dat je aan een elektrische auto werkt, is het lastigst.
Daarna wordt het steeds gemakkelijker. Iedereen zegt dat elektrische auto’s weinig onderhoud nodig hebben en dat ze ons in de toekomst niet meer nodig hebben. Ik zie dat anders. Ik denk dat het werk verschuift. In plaats van olie verversen zullen we straks meer bezig zijn met storingen, updates en uitlijning van de sensoren. Met ons EV-specialisme bereiden we ons daar nu alvast goed op voor.’