Best een overgang: niet meer uitsluitend werken met familieleden, maar ook met personeelsleden. Patrick Karsten van Karsten Caravancentrum over zijn veranderende rol als leidinggevende.
Best een overgang: niet meer uitsluitend werken met familieleden, maar ook met personeelsleden. Patrick Karsten van Karsten Caravancentrum over zijn veranderende rol als leidinggevende.
Karsten Caravancentrum was in eerste instantie een echt familiebedrijf. “Mijn opa is begonnen met een stallingbedrijf, dat vervolgens door mijn vader en oom is overgenomen”, vertelt Patrick. “Zelf ben ik in 2007 mijn eigen bedrijf in caravanmakelaardij begonnen en in 2009 hebben we beide bedrijven samen- gevoegd. Later kwam ook mijn broer Danny in het bedrijf.” Omdat het steeds drukker werd, werden er in 2017 twee personeels- leden aangenomen: Michel in de werkplaats en Niels in de verkoop. Afgelopen maart is er in de werkplaats nog een monteur bij gekomen, die toevallig ook Niels heet.
Taakverdeling
De overgang van familiebedrijf naar bedrijf met personeel is best groot, zo heeft Patrick ervaren. “Als je alleen met familie werkt, zet iedereen zich eigenlijk automatisch in voor hetzelfde doel. Maar personeelsleden hebben natuurlijk minder binding met het bedrijf. Ook kennen ze onze klanten nog niet zo goed als wij. Dat betekent dat je meer procedures en informatie moet vastleggen.” Het is soms ook nog wat zoeken naar een goede taakverdeling, vertelt Patrick. “We zijn op dit moment te klein voor een heel strikte taakverdeling, maar te groot om al het werk met alleen familie af te kunnen. In principe heeft iedereen zijn eigen taak, maar mijn ouders, Danny en ik springen overal bij als dat nodig is. Dat betekent: veel overdragen en duidelijk communiceren.”
Trainingen
Danny’s functie is begin dit jaar bovendien veranderd, met de komst van een tweede monteur in de werkplaats. Hij stuurt nu de twee monteurs aan en is zelf minder uitvoerend bezig. Patrick: “Ik heb een paar jaar geleden de training ‘Young professional in the lead’ gevolgd, waar ik veel aan heb gehad. Waarschijnlijk gaat Danny deze training ook doen. Ook onze medewerkers stimuleren we om zich te blijven ontwikkelen. Daarmee houd je ze gemotiveerd. Maar het helpt je ook om als bedrijf verder te komen.”
Empathisch
Een goede sfeer in het team vindt Patrick heel belangrijk. “We beginnen de dag voor opening altijd met koffie, we sluiten de week af met een vrijdagmiddagborrel en met kerst gaan we samen uit eten. We zijn een jong team en hebben veel gezamenlijke interesses. Doordat we elkaar veel spreken, hoor ik het ook als er bij iemand in het privéleven iets speelt. Dan weet ik dat we diegene op het werk een beetje moeten ontlasten. Tijdens mijn studie kreeg ik als feedback dat ik mijn empathisch vermogen meer moest ontwikkelen. Dus ik vraag gerust hoe mijn medewerkers vinden dat ik het doe.”
‘Als er fouten worden gemaakt,
kijk ik eerst naar mezelf’
Leermoment
Volgens Patrick is het sowieso goed om als leidinggevende veel op je eigen rol te reflecteren. “Natuurlijk worden er weleens fouten gemaakt. Maar in dat geval kijk ik altijd eerst kritisch naar mezelf: heb ik iets niet goed gecommuniceerd, of zit er een fout in de procedure? Het kan ook zijn dat een medewerker gewoon niet goed heeft opgelet. Maar ook dan zie ik het als een leermoment en ben ik niet al te streng.”
Gezellige club
Patrick is zuinig op zijn team. ”Niet alleen omdat het moeilijk is om monteurs te vinden die gespecialiseerd zijn in caravans, maar ook omdat we nu gewoon een heel leuke en gezellige club hebben. Het zou jammer zijn als er iemand weggaat. Het voor- en najaar zijn piekmomenten; het kan dan ontzettend druk zijn. Zelfs dan hoor ik nooit iemand klagen. Dit is echt een team waarmee ons bedrijf verder kan groeien. Letterlijk én figuurlijk!”
Neem je als familiebedrijf voor het eerst personeel aan? Zorg dan dat je meteen duidelijk de rol van leidinggevende pakt, wees niet te afwachtend.
Blijf authentiek. Dus als je van nature niet autoritair bent, gedraag je dan ook niet zo.
Luister goed naar je mensen en naar wat hen motiveert.
Gaat er iets mis of ontstaat er een conflict? Kijk altijd eerst naar je eigen rol.
Onze bedrijfsadviseurs kunnen je helpen!
Bel 0800 0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl