“Aan een positieve sfeer kan je geen prijskaartje hangen” - OOMT
Verhalen van de werkvloer

“Aan een positieve sfeer kan je geen prijskaartje hangen”

Motorfietsen zijn onlosmakelijk verbonden met de loopbaan van Kees Timmer. Twee jaar geleden ging hij aan de slag bij Barbier Motorsport. Daar voelt hij zich helemaal thuis dankzij de bijzondere sfeer binnen het team. “Als klanten binnenkomen, voelen ze dat het goed zit.”

Van een bijna nieuwe Honda CBR 1000 RR Fireblade en een Triumph Daytona 675 R tot een MV Agusta Brutale en een BMW R 1200 GS Adventure. Barbier Motorsport heeft alle denkbare merken, modellen en bouwjaren motorfietsen op voorraad. Met een gemiddelde voorraad van meer dan vierhonderd motorfietsen valt er voor klanten veel te kiezen – en voor de werkplaats veel te sleutelen. “We zijn een echt multibrand bedrijf”, vertelt bedrijfsleider Kees Timmer. “We verkopen, onderhouden en repareren alle merken. Dat betekent dat we veel moeten weten. Gelukkig hebben we een geweldig team met betrokken vakmensen. Iedereen gaat tot het uiterste voor elkaar en voor onze klanten.”

Meekijken
Barbier Motorsport is opgericht door Martin Barbier. Van een tweemanszaak is het bedrijf in korte tijd uitgegroeid tot een allround motorzaak met vijftien medewerkers. Kees Timmer: “Als je snel groeit, loop je het risico dat je jezelf voorbijloopt. Daarom heeft Martin vanaf het begin aandacht gegeven aan talentontwikkeling binnen het team. We hebben veel talent in huis en dat koesteren we. Iedereen krijgt de ruimte om zichzelf vaktechnisch en sociaal te ontwikkelen. Van de leerling die net begint tot motorfietstechnici met tientallen jaren ervaring.” Teamontwikkeling is een dynamisch proces, benadrukt hij. “Ook als je zelf vindt dat het goed gaat, is het prettig als iemand over je schouders meekijkt. Zo zijn we in contact gekomen met OOMT.”

Waan van de dag
In overleg met een OOMT-Adviseur werkgeverschap gaat Barbier Motorsport aan de slag met de OOMT-workshop ‘Automotive Got Talent’. Onder leiding van de adviseur spelen acteurs samen met het team praktijksituaties na. “Tijdens de workshop krijgt iedereen op een positieve manier een spiegel voorgehouden”, zegt Timmer. “Je leert om met andere ogen naar het werk en naar elkaar te kijken.” De workshop levert meer inzichten op. “Het werk is bij ons nooit klaar. Door de waan van de dag schiet communicatie er snel bij in. Dat kwam duidelijk naar voren uit de workshop. Binnen het team gaf iedereen aan dat er behoefte is aan meer werkoverleg en meer structurele communicatie.”

Kort en bondig
Naar aanleiding van de workshop richt Barbier Motorsport de werkprocessen en de taakverdeling opnieuw in. Een van de directe resultaten is het wekelijkse werkoverleg. Op woensdagochtend praten de leidinggevenden een half uur met elkaar over het werk. “We hebben geen vergadercultuur, dus we houden het kort en bondig. We bespreken de doelstellingen en verdelen de taken. Vervolgens bespreken de leidinggevenden de afspraken in kleine kring door met het team.” De wekelijkse sessies werpen hun vruchten af, merkt Timmer. “Praten zorgt voor betrokkenheid. Iedere medewerker is belangrijk voor de organisatie en ieders mening telt. Het is goed om dat regelmatig naar elkaar toe uit te spreken.”

Prijskaartje
Wat leveren talentontwikkeling en teamontwikkeling op? Kees Timmer beschouwt het als een diepte-investering. “Martin zegt altijd: wij spelen Champions League. Dat zit niet alleen in de vakkennis van onze medewerkers. Het zit ook in de onderlinge samenwerking en in de werksfeer. Mensen kunnen overal in Nederland een motorfiets kopen, en toch komen klanten van Maastricht tot Den Helder naar ons toe. Op een regenachtige zaterdagochtend staan mensen hier soms een half uur op hun beurt te wachten omdat het zo druk is. Dat hebben ze er graag voor over en daar zijn we hartstikke trots op. Als klanten binnenkomen, voelen ze dat het goed zit. Daar kan je geen prijskaartje aan hangen, maar het is wel een eersteklas klantenbinder.”

Naam Kees Timmer
Functie verkoopadviseur en bedrijfsleider
Leeftijd 59 jaar
Bedrijf Barbier Motorsport

Meer weten? Bel de OOMT Servicedesk!

Wil jij de groepsdynamiek binnen jouw team verbeteren? De OOMT-adviseurs staan voor je klaar. Bel de OOMT Servicedesk via 0800 0155 of stuur een e-mail naar servicedesk@oomt.nl

Naar de OOMT Servicedesk
Lees ook

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.