Natuurlijk, de remmen van een voertuig moeten in orde zijn. Net als de bandenspanning en het oliepeil. Maar bij sommige voertuigen is er echt nog wel wat meer nodig. Om ze veilig op de weg te laten rijden.
Vini de V8 Mini
De Britse producent van onderstelrubbers Powerflex, werkte vier jaar aan Vini de V8 Mini. Het was wat proppen maar het is ze gelukt! Een 4,0-liter V8 zonder turbo’s uit de E92-generatie van de BMW M3 geperst in een Mini. Ze gebruikten de subframes van een Subaru WRX STI om de motor in een Mini Cooper S van de R56-generatie te duwen. Het interieur is volledig gestript. Voor een stabiele wegligging deed de bouwer zelfgemaakte draagarmrubbers in het onderstel. Een rolkooi en racegordels houden de bestuurder stevig in de Cobra-kuipstoel. De Vini moet zo’n 420 pk opleveren in plaats van de standaard 174 pk. Heel wat vermogen voor zo’n autootje van 1.300 kilo. De remmen komen dan ook van Alcon.
Met dank aan o.a. Checkpoint voor beeldgebruik.
Niet alleen in voertuigen, maar ook op de werkvloer is veiligheid belangrijk.
Hoe veilig werk jij?
360° graden zicht
Veiligheid staat voorop bij deze futuristische Volta Zero. De truck weegt 16 ton en is volledig elektrisch, met een bereik van 150 tot 200 kilometer. De bestuurder zit in het midden van de cabine en lager dan in een gewone vrachtwagen. Door het vele glas, is er een breed gezichtsveld van 220° graden. Dankzij de camera achter op het voertuig, is zelfs een zicht van 360° graden te creëren. Alle informatie om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen, komt vanaf drie schermen in de cabine.
Ben jij er klaar voor om aan de volledig elektrische Volta Truck te sleutelen? Werk veilig, volg een training.
Veilig vallen bij TT Isle of Man
Eind mei is het eiland Man opnieuw het toneel van ’s werelds beroemdste wegraces, de TT Isle of Man. Om deze races veiliger te maken, is een nieuw veiligheidsbeheerssysteem (SMS) ingevoerd. De SMS is bedoeld om onnodige risico’s weg te nemen. We sommen een paar aanpassingen voor je op:
- Meer overleg en samenwerking binnen het TT-team
- Invoering digitaal rode vlag systeem
- Investering in de medische uitrusting van helikopters
- Invoering van een chill-out-zone om coureurs tijd en ruimte te geven
- Strengere PBM-normen voor leren pakken, laarzen, handschoenen en beschermende vesten
- Minder starters per race (50 in de 1000cc-klassen, 60 in de andere klassen)
- Inzet GPS-tracking bij het reageren op ongevallen
Dat dat geen overbodige luxe is, zie je hieronder in het filmpje met de meest extreme Isle of Man crashes.