Het wordt steeds drukker op de weg. Gevolg: dit jaar zien we weer meer ongelukken, meer blikschade en meer gewonden in het verkeer. Werken aan meer veiligheid op de weg is dus belangrijk. Gelukkig helpen technische ontwikkelingen daarbij. Voertuigen gaan steeds meer met elkaar en hun omgeving communiceren.
Kletsfiets
Met steeds meer fietsers op de weg, zijn er helaas ook meer ongelukken. Daarom worden manieren bedacht om de veiligheid van fietsers te vergroten. Wat dacht je van apps waarbij de fiets signalen verstuurt en ontvangt? Deze signalen wisselt hij uit met auto’s en trucks in de directe omgeving. Maar ook met andere fietsen of scooters. Zelfs contact maken met straatverlichting en verkeersborden is mogelijk! Het doel? De zichtbaarheid van fietsers te vergroten. En zo aanrijdingen te voorkomen. Ook de slimme fietshelm helpt hierbij. Deze heeft een remlicht achterop, valdetectie en de mogelijkheid om de (elektrische) fiets uit te schakelen. Nog een goede ontwikkeling: er zijn al fietslampen die tot wel 2 kilometer afstand zichtbaar zijn.
Auto, wat zeg je?
Test je technische kennis! Weet jij wat de auto jou wil vertellen wanneer je het volgende hoort? En wat je dan moet doen?
- Schurend geluid bij het starten van de motor.
- Rammelend geluid dat uit de motor komt.
- Zacht, permanent gepiep wanneer de auto stilstaat met een draaiende motor.
- Schokkende klopgeluiden bij lastwisseling.
- Rinkelend geluid bij een draaiende motor.
Antwoord:
- Iets schuurt in de riemaandrijving. Motor uitschakelen en controleren.
- Lagers van de generator. Generator demonteren en controleren, eventueel de lagers vervangen.
- Waterpomp defect: vervangen.
- Motorrubbers opgerekt: vervangen.
- Hittebeschermingsplaat van de katalysator zit los. Dit kan meestal met één of twee laspunten weer worden verholpen.
En, hoeveel had je er goed?
[bron: Auto-onderdelenexpert.nl]
Emoji-jas
Ford heeft een origineel idee voor fietsers die meer willen opvallen in het verkeer: de emoji-jas. Deze jas heeft aan de achterkant een groot, soepel led-paneel. Hierop kunnen verschillende symbolen oplichten. Pijlen voor links en rechts en een gevaarteken bij onverwachts remmen. Maar je kunt ook drie soorten smileys weergeven: blij, verdrietig en neutraal. Met een draadloos bedieningspaneel op het stuur kan de fietser op die manier communiceren met andere bestuurders. Of de jas daadwerkelijk op de markt wordt gebracht, is nog onbekend.
‘KITT, shut up’
Michael Knight deed het al in 1982: praten tegen zijn auto. Wist je dat bijna twee derde van de automobilisten ook wel eens praat tegen zijn of haar auto? Ze geven hun auto bijvoorbeeld een complimentje of spreken de auto bemoedigend toe. Goed gedaan, jochie!
Bron: topgear.nl
Veilig op de motor
Ook de motorrijder is kwetsbaar in het verkeer. Helemaal nu er steeds meer auto- en truckmerken zijn die (deels) zelfstandig rijdende modellen op de markt brengen. De motorrijder wordt niet altijd door zo’n voertuig ‘gezien’. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Auto’s, trucks en motorfietsen moeten daarom ook kunnen ‘praten’ met elkaar. De ontwikkelingen hiervoor zijn volop in beweging. Zo heeft Ducati een dode hoekdetectie geplaatst in hun Multistrada V4. Die geeft in de spiegels een waarschuwing als er een voertuig in de dode hoek zit. BMW heeft een radar ontwikkeld die dankzij Active Cruise Control op de motor de afstand tot de voorligger in de gaten houdt. Als deze afstand kleiner wordt, verlaagt het systeem de snelheid.
Nieuw licht op veiligheid
Ook speciale verlichting zorgt voor meer veiligheid. Hoe? Audi heeft speciale koplampen in de nieuwe A8 zitten. Deze koplampen kunnen animaties projecteren op de weg. Als een soort haarscherpe en extreem felle beamer. Wat je ermee kunt? De koplampen creëren in het donker een soort ‘tapijt van licht’ op je eigen rijbaan. Pijlen geven de rijrichting van de auto aan. Wanneer je je knipperlicht aanzet, dan knippert de betreffende zijde van ‘het tapijt’. Medeweggebruikers zien duidelijk wat je van plan bent. Deze technologie zit op elke nieuwe A8 maar over een aantal jaar waarschijnlijk ook op jouw auto.
De koplampen van de A6 e-tron concept kunnen nóg iets bijzonders.
Check it out!
Auto redt levens
Een auto raakt van de weg, knalt tegen een boom en de bestuurder zit bekneld onder het dashboard. Hij is zwaargewond en niet in staat om te praten of 112 te bellen. Toch wisten hulpdiensten de man te vinden. De auto van de man had zelf 112 gebeld en zijn locatie doorgestuurd naar de hulpdiensten. Hoe dit kan? De auto beschikte over eCall. Dit is een noodoproepsysteem dat bij een ernstig ongeval automatisch hulpdiensten waarschuwt. En daarmee levens kan redden. Sinds april 2018 worden alle nieuwe auto’s verplicht afgeleverd met de techniek eCall.
Toch handig, dat communiceren in het verkeer. Dankzij nieuwe technieken gaat dat steeds beter. Ook op de werkvloer is communiceren met elkaar belangrijk. Er is een groot verschil tussen feedback geven en je collega afsnauwen. Hans Huurneman weet dat goed communiceren een kwestie van oefenen is.