Race tegen de klok
Veel mensen werken thuis en er wordt minder gereden. Er is dus minder onderhoud nodig, maar dat betekent niet dat in elke werkplaats de werkdruk afneemt. Bij Holiday Sport in Lochem is het allesbehalve rustig. Het team van Berry Holtslag is druk bezig met onderhoudsbeurten en schadeherstel aan caravans. Soms een race tegen de klok. Hoe gaan zij om met werkdruk?
Naam Berry Holtslag
Functie Directeur/eigenaar
Bedrijf Holiday Sport
‘Goed plannen hoort bij professioneel ondernemen’
Holiday Sport is een echt familiebedrijf. Het caravan- en kampeerbedrijf werd in 1984 opgericht door de ouders van Berry Holtslag. Door de jaren heen zijn de showroom en de werkplaats sterk gegroeid. Tegenwoordig stuurt Berry 14 medewerkers aan. En dat is niet het enige wat is veranderd. “Vroeger verkochten we veel meer caravans en werkten we in de werkplaats zonder planning. Zelfs midden in het hoogseizoen kregen we het werk gemakkelijk af.” Tegenwoordig ligt dat wel anders, vertelt hij. “Caravans zijn luxer geworden en klanten veeleisender. Daardoor is de werkdruk toegenomen. Een onderhoudsbeurt uitvoeren en accessoires monteren op een verkochte caravan kost veel meer tijd dan tien jaar geleden.”
“Schadeherstel plannen we in de wintermaanden”
Sturen op cijfers
Hoe gaat Berry als leidinggevende met de hogere werkdruk om? “We werken met plansoftware en digitale werkorders. We sturen ook meer op cijfers en data. Uit ervaring weten we dat een onderhoudsbeurt aan een oudere caravan gemiddeld langer duurt dan aan een nieuwe caravan. Daarom plannen we standaard een half uur extra in.” Goed plannen is een teken van professionaliteit, vindt Berry. “Een goede planning maken is het halve werk. Het brengt rust in de werkplaats, het is goed voor de werksfeer, en er is altijd ruimte om een klant tussendoor te helpen, wat weer goed is voor onze gastvrijheid.
Werkspreiding
Wat ook meehelpt bij het voorkomen van piekbelasting, is een betere spreiding van het werk over het jaar. “Schadeherstel plannen we zoveel mogelijk in de wintermaanden”, licht Berry toe. “Ook trainen en opleiden doen we liever als het rustig is.” Over training gesproken: regelmatig bijscholen helpt om onnodige werkstress te vermijden. “Iedereen die dat wil, mag doorleren. De technici, de receptionisten en de verkoopadviseurs. Met up-to-date vakkennis kan je sneller werken omdat je meer weet, en het vergroot je werkplezier.” Door de nieuwe werkprocessen komt overwerk bijna niet meer voor. “Het is een vaste regel dat we zo min mogelijk overwerken. Daar zorgen we met elkaar voor. Als alles soepel loopt, werkt iedereen twee keer zo hard, en heeft niemand stress.”