Over snelheid - OOMT
Maart-April special

Snel, sneller, snelst!

Ons kalmpjes aan voortbewegen zit er in de toekomst niet in: ontwikkelingen zijn erop gericht om straks in no time van A naar B te gaan. Daar wordt op alle niveaus van mobiliteit hard aan gewerkt; het moet snel, sneller, snelst! Op sommige ontwikkelingen kunnen we bijna niet wachten…

Met 1.000 km/u door een buis

De hyperloop is een razendsnel alternatief voor het vliegtuig. Een soort supertrein die als een kogel door een buis schiet. Met de hyperloop van Hardt Hyperloop uit Delft kun je in een half uur (!) van Amsterdam naar Parijs. Het ambitieuze bedrijf werd in 2016 opgericht door vier studenten van de TU Delft. Ze deden mee aan de hyperloop-ontwerpwedstrijd van Elon Musk (Tesla, SpaceX). In hun ontwerp maken ze gebruik van een luchtdrukbuis, waardoor mensen en goederen supersnel vervoerd kunnen worden.

Zo werkt het:

  1. Capsules met passagiers of vracht worden met supersonische snelheid
    (1.000 km/u) door een buis geschoten.
  2. De buizen zijn (bijna) vacuüm, zodat de capsules nauwelijks luchtweerstand ondervinden. De capsules zweven op een magneetveld.
  3. Elektromagneten stuwen de capsules voort. 

De hyperloop is (veel) sneller dan de huidige hogesnelheidstreinen, veiliger dan de auto en minder vervuilend dan vliegen. Al in 2022 moet in de provincie Groningen het eerste testtraject klaar zijn.

Bekijk ook:
Stelling – De klant wil zijn voertuig steeds sneller terug

Virgin heeft eind 2020 de eerste testrit met passagiers in een hyperloop gedaan.
Bekijk hier het filmpje.

 

Trappend naar 200 km/u in een driewieler
Oorspronkelijk was het een fiets met dak. Nu lanceert het Duitse bedrijf Twike na jarenlang ontwikkelen de Twike 5, een hybride driewieler. Een combinatie van een elektrische auto en een fiets. Een inzittende moet dus gewoon trappen, maar dan wel bij een topsnelheid van 200 km/u. Extra voordeel van het rondduwen van de pedalen is dat de aanwezige accu’s worden opgeladen én dat je fit blijft. In de Twike 5 is plaats voor twee personen dus een lifter meenemen is mogelijk. Dat is niet alleen aardig maar levert ook voordeel op: hij of zij kan meteen meetrappen. De Twike 5 is voorzien van een ingebouwde veiligheidskooi en mag de snelweg op.

 

PAL-V: de vliegende auto
Het Nederlandse bedrijf Pal-V heeft een vliegende auto ontwikkeld. Stel je voor: je kunt zowel over de weg rijden (met max. 180 km/u) als vijfhonderd kilometer vliegen. De Pal-V is een officiële auto, met typegoedkeuring. Een vliegtuig is het niet. Althans, nóg niet. De auto heeft op dit moment geen goedkeuring om zijn rotorbladen uit te klappen om het asfalt voor het luchtruim te verruilen. Dat is natuurlijk wel waar het allemaal om draait. Die goedkeuring hoopt PAL-V later dit jaar te krijgen. De mannen van PAL-V hebben hoge verwachtingen: in vijf tot tien jaar tijd moet het bedrijf groeien naar een productie van enkele duizenden toestellen per jaar. Interesse? Sla je porseleinen varkentje nog niet stuk en spaar even door: de prijs is vanaf € 299.000,-.

Meer weten? AMT biedt een exclusieve kijk in de wereld van PAL-V.

 

208 km/u in 90 jaar oud ontwerp
40.000 uur werken aan een rebuild. Een Bentley Blower uit 1929 om precies te zijn. Zo lang deed een team van specialistische ambachtslieden erover om een nieuwe versie te maken van een klassieker – in totaal maken ze twaalf stuks. Oude tekeningen en gereedschappen werden gecombineerd met moderne laser-scantechniek. Maar liefst 1.846 componenten zijn opnieuw vervaardigd. Tijdens het testprogramma wordt gekeken of de originele topsnelheid van 208 km/u haalbaar is. Na eventuele aanpassingen start Bentley met de productie van de overige elf gloednieuwe Blowers. Deze auto’s zijn overigens nu al uitverkocht.

 

400 km/u in 26 seconden?
Gaat lukken! Op een Kawasaki H2R

 

In de werkplaats is het ook vaak een race. Maar dan tegen de klok.

Hoe gaan anderen met werkdruk om?

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.