Inzicht krijgen in de vaardigheden van jou en je team?
Speel de game ‘De Fiksers’
“Uiteraard zit een klant er met regelmaat volledig naast”, aldus Martijn van Ras van Autolab. Vertel, Martijn!
Verkoopadviseur Robert Baksteen van Autobedrijf Boks in Apeldoorn:
“In de showroom maak je het verschil”
Direct na zijn opleiding verkoopmanagement ging Robert Baksteen (33) aan de slag als autoverkoper. De afgelopen veertien jaar zag hij zijn vak ingrijpend veranderen. “Vroeger kwamen klanten eerst naar de showroom. Nu doen ze het voorwerk thuis op internet. Ze maken een scherpe selectie van drie of vier auto’s en vragen online verschillende offertes op.” Onder invloed van internet zijn klanten extra gevoelig voor de prijs. “Er is altijd wel iemand goedkoper. Onze prijzen moeten kloppen, maar het gevoel bij de klant moet ook kloppen. Daarom geef ik extra aandacht aan online gastheerschap.”
Gevoel
Hoe pak je dat precies aan, online gastheerschap? “Ik reageer zo snel mogelijk op klantaanvragen, ook ’s avonds en in het weekend, en ik ben open en transparant. Eigenlijk doe ik hetzelfde als in een persoonlijk verkoopgesprek, maar dan digitaal.” Het einddoel van elk online contact is een afspraak in de showroom. “Het gevoel bij een auto, bij mij, en bij ons bedrijf, dat krijgen mensen pas als ze langskomen. Ik geloof zeker dat er een markt is voor online verkoop, maar de showroom blijft bestaan. De meeste mensen willen een auto toch eerst zien en proberen voordat ze kopen. Zeker als het om een occasion gaat. Het verkoopgesprek begint online, maar in de showroom kan je als verkoper echt het verschil maken.”
Hey, fietsspecialist. Aandacht trekken van de klant?
Zo doe je dat!