Over de slimme klant - OOMT
December special

Slimme klant

Net echt

Bedrijven investeren steeds meer in ‘augmented reality’ en ‘virtual reality’. Met deze geavanceerde techniek kan de klant een product of dienst alvast digitaal en op afstand ervaren. Grote bedrijven zoals Ikea werken al met AR- en VR-apps. Veel automerken, waaronder Audi, BMW, Lexus en Mercedes-Benz, experimenteren ook met deze techniek. Maken jouw klanten straks eerst een virtuele proefrit? De techniek is er klaar voor. Bekijk hoe BMW het aanpakt met hun 360° testrit!

Bye-bye showroom?
De meeste mensen kijken eerst online rond voordat ze iets kopen. Ook voor de aanschaf van auto’s, fietsen, bromfietsen, motorfietsen en caravans is internet de belangrijkste informatiebron. Werd voorheen tot twaalf keer de showroom bezocht voordat tot aankoop werd overgegaan, gemiddeld is dat nu nog maar één keer. Meer dan de helft van de klanten neemt de aankoopbeslissing binnen één maand. Meer weten over het veranderende koopgedrag van klanten? Lees het volledige onderzoek online.

Slimme klanten in jouw showroom. Hoe ga je daarmee om?

 

Kijken kijken, niet kopen
Gebruiken we straks allemaal een deelauto of -fiets? Of houden we onze vierwielers en tweewielers liever privé? Deskundigen zijn het niet met elkaar eens. De ene onderzoeker denkt dat we vervoersmiddelen gaan delen, een andere verwacht dat mensen liever over hun eigen auto of fiets beschikken. Wat er ook gebeurt, mobiliteit verschuift van een product naar een dienst. Die ontwikkeling is al gaande: kijk maar naar de populariteit van private lease auto’s en leasefietsen. Klanten betalen een vast bedrag per maand in ruil voor mobiliteit. Daar liggen dus kansen voor een retailbedrijf. Met goede service, gastvrijheid en klantvriendelijkheid zorg je ervoor dat klanten bij jou een mobiliteitsabonnement afsluiten.

 

Mensen maken het verschil
Hoe ziet de wereld er over tien jaar uit? In de meeste voorspellingen draait in 2030 alles om techniek, internet en digitaal contact. Maar uiteindelijk kopen mensen toch het liefst van… mensen. Zorg er daarom voor dat je niet alleen jouw bedrijf en producten online presenteert, maar ook jezelf en jouw team. Met de juiste mix van vakkennis, gastvrijheid en digitale hulpmiddelen ben je helemaal klaar voor de slimme klant van vandaag en morgen. Antoine Ooteman van Autobedrijf Boks weet er alles van.

 

Kan slimme techniek mensen helemaal vervangen?
Deze video laat zien dat het niet altijd goed gaat:

Ruim baan voor de klant
Ook in fietswinkels speelt ‘virtual reality’ en digitalisering een groeiende rol. Met de nieuwste generatie bike fit-systemen kunnen klanten hun nieuwe fiets helemaal op maat laten maken. Nu gebeurt dat alleen bij dure fietsen. In de toekomst wordt deze techniek ook interessant voor meer betaalbare modellen. Er zijn al winkels die in de showroom minder fietsen uitstallen en juist meer ruimte vrijmaken voor klantbeleving en maatwerk. Meer fietstrends lees je hier.

 

Technologie en beleving
Wie nu wil bouwen aan de klantbelevenis van de toekomst, moet vooral bedenken dat klanten mensen zijn. Technologie inzetten voor de beste klantbeleving is een middel, maar geen doel op zich. Met de combinatie van intelligente techniek en een gastvrij team maak je het verschil. Nu en straks. Hoe dat in de praktijk werkt, vertelt verkoopadviseur Robert Baksteen van Autobedrijf Boks.

 

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.