Soms ben je zelf de grootste idioot - OOMT
Special

“Soms ben je zelf de grootste idioot”

 

Mohammed Omer wilde wel eens weten hoe het met zijn gezondheid was en deed dus een gezondheidscheck. Hij was hartstikke gezond… maar zijn manier van leidinggeven niet. Sommige medewerkers waren bang voor hem.

 

Naam Mohammed Omer
Leeftijd 31 jaar
Functie Vestigingsmanager
Bedrijf  Motorhuis

 

‘Hoe is het met je?’ Dat is de belangrijkste vraag die Mohammed aan medewerkers stelt. Hij denkt nu meer mee met anderen, in plaats van iedereen te vertellen wat ze moeten doen. Dat deed hij namelijk te veel. Maar hoe kwam Mohammed erachter dat hij moest veranderen? Eigenlijk komt dat óók door die vraag: hij wilde weten hoe het met hemzelf ging, dus deed hij een gezondheidscheck via OOMT. ‘Met mijn gezondheid is niets mis. Ja oké, ik kan iets minder stressen en minder koffiedrinken – 8 kopjes per dag is wat veel, haha. Dus toen ik werd gebeld om een afspraak te maken om eens over mezelf te praten, was ik in eerste instantie verbaasd.’

Bang
Maar Mohammed wilde veranderen. Verbeteren is misschien een beter woord. ‘Dat moet je wel zelf willen. Ik wilde graag gecoacht worden.’ OOMT-coaches Fred Beumer en Martin van der Meer gaven hem tips, wezen hem op boeken die hij kon lezen en praatten met hem over de dingen die hij anders kon doen. ‘Het grootste probleem was mijn rauwe manier van feedback geven. Doe dit zo, en doe dat beter. Dat werkt niet voor iedereen.’ Toen twee vestigingen samen werden gevoegd, waren de nieuwe medewerkers een klein beetje bang voor hem. Ze hadden namelijk gehoord dat er ‘een strenge leidinggevende’ was op de andere vestiging. ‘Dat is natuurlijk het allerlaatste wat ik wil! Daar zat ik heel erg mee. Ik kwam erachter dat ik taakgericht was en niet mensgericht. Dat heb ik aangepast. Ja, dat was best even eng.’

 

“Ik ben streng voor mezelf, maar heb geleerd om dat niet voor anderen te zijn”

 

Teamwork
‘Er veranderen een hoop dingen in onze automotivewereld en de wereld daarbuiten. Daarom moet je zelf als bedrijf en mens ook mee veranderen.’ Mohammed is met zijn 31 jaar nog jong, maar hij klinkt ervaren. Dat komt door zijn ambitie. ‘Ik ben streng voor mezelf, maar ik heb geleerd om dat niet voor anderen te zijn. Ieder mens is anders.’ Hij wil nog altijd veel bereiken. Dat kan hij natuurlijk niet alleen. Daar heeft hij zijn team bij nodig. Gelukkig krijgt hij die nu wél mee in zijn ambitie: ‘Medewerkers vinden flexibiliteit steeds belangrijker. En ze hebben meer rust in het hoofd nodig om even los te komen van het werk. Dat geef ik ze nu.’

 

Weten hoe je jouw team op orde krijgt en houdt?

Schakel kosteloos een adviseur werkgeverschap in! Zij zijn gespecialiseerd in de mobiliteitsbranche.

Dit zijn onze adviseurs werkgeverschap

 

Gelukkig
‘Ik heb het gevoel dat ik hiervoor heb gefaald. Het is makkelijk om de wereld de schuld te geven, maar soms ben je zelf de grootste idioot. Mijn tip aan iedereen: kijk af en toe in de spiegel.’ Dat heeft hij gedaan, en met een beetje hulp van OOMT-coaches staat er nu een andere Mohammed op de werkvloer. ‘Zonder die twee had ik veel minder inzicht gehad. Ze lieten me nadenken over mijn plek in de werkomgeving en de buitenwereld. Dat helpt. Medewerkers zijn niet meer bang voor me, haha. Belangrijker nog: ze geven aan gelukkig te zijn. Niemand wil nog naar een andere locatie hoppen. Dat doet me echt goed.’

Trots
Wat als een medewerker niet lekker in zijn of haar vel zit? Dan wacht Mohammed niet langer af. ‘Ik vraag dan hoe het thuis gaat. Of ik ergens mee kan helpen. Daardoor zijn we als team veel beter op elkaar afgesteld.’ Mohammed is trots dat hij zijn houding heeft veranderd. Niet langer aan de omzetcijfers denken, maar aan de mensen met wie hij de omzet behaalt. Zijn volgende doel is duidelijk: zorgen dat iedereen tevreden blijft. ‘Eigenlijk moet je medewerkers behandelen alsof ze je beste klant zijn.’