Verandering in de werkplaats - OOMT
Juli-Aug special

Ploegleider in de werkplaats

“We werken met en vóór elkaar”

“We zijn een hecht en gedreven team. Als je de werkplaats binnenloopt, voel je meteen dat de werksfeer goed is”, vertelt Hans Gerrits van Diesel Büchli. Hoe doen ze dat, bij Diesel Büchli?

 

Naam Hans Gerrits
Leeftijd 52 jaar
Functie directeur
Bedrijf Diesel Büchli

Diesel Büchli is gespecialiseerd in brandstofinspuitsystemen, roetfilters en motoren. Naast nieuwe onderdelen levert het internationale bedrijf een uitgebreid assortiment revisiedelen. Die onderdelen worden gereviseerd door een eigen team van specialisten. Ondanks de krappe arbeidsmarkt kost het weinig moeite om nieuwe vakmensen te vinden, vertelt directeur Hans Gerrits.

Het is een indrukwekkend schouwspel. In de strak georganiseerde werkplaatsen van Diesel Büchli zijn talloze technici bezig met het testen, demonteren, reviseren en weer opbouwen van injectoren, brandstofpompen en roetfilters. Dat doet het bedrijf uit Harderwijk niet alleen voor de personenauto- en bedrijfswagenbranche. Andere vaste klanten zijn de landbouw- en scheepvaartsector. Hans Gerrits: “Iedereen die bij ons in de werkplaats werkt, is een technisch specialist binnen zijn eigen vakgebied. Wat wij doen kan je nergens leren. Onze vakmensen leiden we zoveel mogelijk zelf in de praktijk op. Dat heeft als bijkomend voordeel dat nieuwe collega’s zich sneller onderdeel van het team voelen.”

 

“Betrokkenheid betekent dat je op elkaar past en goed voor elkaar zorgt”

 

Tijdsdruk
In de werkplaats is iedereen druk aan het werk, maar de sfeer is ontspannen. “We zijn een dienstverlenend bedrijf. Klanten bellen altijd met een acuut technisch probleem. Dat probleem moeten wij zo goed en zo snel mogelijk oplossen. We werken doorlopend onder tijdsdruk. Toch is er weinig stress, want de saamhorigheid is groot. We werken met elkaar en we werken voor elkaar.” Welke invloed heeft strategisch personeelsbeleid volgens Gerrits op de werksfeer? “Er zijn verschillende factoren die de sfeer in een bedrijf bepalen. Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen dezelfde waarden deelt. Dat vergroot de betrokkenheid bij het bedrijf en bij elkaar. Een van onze kernwaarden is dat we het werk samen doen. Dat zeggen we niet alleen, zo voelen we dat ook. Als je het zegt en het niet meent, dan prikken mensen daar doorheen.”

Details die tellen
Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt slaagt Diesel Büchli er nog steeds in om nieuwe mensen te vinden. Het personeelsbeleid speelt daarbij een grote rol. “Onze medewerkers zijn de beste reclame om bij ons te werken. Veel vacatures vullen we via via in. Ook werken we met een klein uitzendbureau dat goed weet wat voor soort mensen we nodig hebben. Nieuwe mensen geven we eerst een uitgebreide rondleiding. Ze zien de opgeruimde werkplaats, ze zien de nieuwe apparatuur, ze maken een praatje en ze merken dat de sfeer goed is. Dan willen ze graag bij ons komen werken.” Hans Gerrits vertelt dat het bedrijf het afgelopen jaar hard is gegroeid. “Dat heeft extra druk op het team gelegd. Het werk komt op ons af, onze klanten bepalen hoe druk het is. Maar we gaan daar zo goed mogelijk mee om. Ook als het heel erg druk is, letten we goed op elkaar is er tijd voor een lolletje. We respecteren de pauzes en op vrijdag zijn er belegde broodjes voor iedereen. Het lijken misschien kleine dingen, maar prettig samenwerken zit ook in dat soort details.”

Bekijk ook:
Leer van de ploegleider uit de Tour de France | OOMT

Een goed team is goud waard.

Hoe kom jij aan gekwalificeerde medewerkers?

OOMT adviseurs werkgeverschap staan voor je klaar

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.