Wat doe je als jouw droomauto niet bestaat? Dan maak je ‘m gewoon zelf. Rick van de Voorde bouwde zijn Seat Cordoba 6L uit 2003 om naar Cupra-specificatie. Dat kostte meer tijd en moeite dan verwacht, maar het eindresultaat maakt alles goed.
Wat doe je als jouw droomauto niet bestaat? Dan maak je ‘m gewoon zelf. Rick van de Voorde bouwde zijn Seat Cordoba 6L uit 2003 om naar Cupra-specificatie. Dat kostte meer tijd en moeite dan verwacht, maar het eindresultaat maakt alles goed.
‘Ik vind het leuk om in een auto te rijden die niemand anders heeft. Dat begon al met mijn eerste auto, een Tornadorode Seat Toledo 1.8 Sport. Toen ik hem kocht, was hij helemaal origineel, totdat ik van een vriend een subwoofer kon overnemen. Die heb ik zelf ingebouwd en dat smaakte naar meer. De volgende aanpassing was een open luchtfilter. Daarna werd ik lid van het online Seat-forum en toen kreeg ik de smaak van het modificeren pas echt te pakken. Ik heb andere velgen, een verlagingsset en een andere bumperlip gemonteerd, en daarna ben ik helemaal losgegaan met een bodykit, two-tone lak en een Airride-onderstel.’
Oudemensenauto
‘Ik zoek over de hele wereld naar bijzondere onderdelen en accessoires. In Tsjechië vond ik een speciale dakspoiler, de achterlichten haalde ik uit China en de koplampen heb ik zelf laten maken. Toen de Toledo helemaal af was, heb ik ‘m verkocht. Ik heb een tijdje in een ander merk gereden, maar kwam al snel terug bij Seat. De online community is gezellig, we zijn allemaal liefhebbers die elkaar helpen, en we gaan samen naar evenementen en meetings. Na de Toledo was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Dat werd een Cordoba 6L. De meeste jongens kopen een Ibiza, want de Cordoba heeft een beetje een oudemensenuitstraling. Dat vind ik juist leuk. Mijn plan was om de Cordoba om te bouwen naar Cupra-specificatie. Die uitvoering heeft Seat zelf nooit officieel gemaakt.’
“Het kan altijd mooier en beter”
Net even anders
‘Voor de Cupra-ombouw heb ik een compleet onderdelenpakket gekocht. Ik wilde niet alleen de buitenkant en het interieur ombouwen, maar ook de motor, het onderstel en de remmen. De Cordoba en de Ibiza zijn technisch grotendeels gelijk, maar sommige dingen zijn net even anders. Alleen kwam ik daar pas achter tijdens de ombouw. De ABS-sensoren pasten niet meteen, er ontbrak een relais in de zekeringkast en de kabelboom moest worden aangepast. Met de hulp van een clublid en een lokale garage is dat allemaal gelukt. Na de ombouw moest ik naar de RDW in Lelystad voor de kentekenkeuring. Dat duurde even, maar sinds het begin van 2021 heb ik een zelfgebouwde Cordoba 6L Cupra op kenteken. Dat betekent niet dat ik nu klaar ben. Het kan altijd mooier en beter. Het volgende project is het tunen van de 20VT-motor. De dikkere downpipe zit er al onder, en de grotere turbo ligt al klaar.’
Een motor met een bijzonder verhaal? Een gepimpte caravan of uitzonderlijke fiets? Stuur ons een foto van jouw bijzondere voertuig met een korte toelichting en wie weet sta jij hier binnenkort ook te pronken.
Stuur ons een foto van jouw bijzondere voertuig