Gerrit Kan (68) houdt van oude dingen en oude techniek. Een van de pronkstukken van zijn verzameling is een Pedersen uit 1903. De Deens-Engelse fiets heeft een hangmatzadel, drie versnellingen en verkeert grotendeels in originele staat.
Gerrit Kan (68) houdt van oude dingen en oude techniek. Een van de pronkstukken van zijn verzameling is een Pedersen uit 1903. De Deens-Engelse fiets heeft een hangmatzadel, drie versnellingen en verkeert grotendeels in originele staat.
‘De Pedersen-fiets is bedacht door een Deen en gemaakt in Engeland. Michael Pedersen was een Deense uitvinder. Hij heeft van alles uitgevonden, van een machine om room van melk te scheppen tot complete fietsen. In 1889 is hij naar Dursley in Engeland verhuisd. Daar heeft hij onder andere deze fiets ontworpen. Mijn Pedersen komt uit 1903. Ik vond hem tien jaar geleden tijdens een veiling in Engeland. Er waren andere klassieke fietsen die ik ook mooi vond, maar dit was de enige die ik kon betalen. Voor een fiets van bijna 120 jaar oud verkeert hij in een ongekend goede staat. Toen ik hem kocht, was hij helemaal compleet. Alleen het voorspatbord was niet origineel en de velgen waren doorgeroest.’
‘Onderdelen vervang ik alleen als het niet anders kan’
Bijzondere constructie
‘Ik houd niet van perfect gerestaureerde klassiekers. Met een totaalrestauratie poets je de geschiedenis weg. Ik vind het leuk dat je kan zien dat een auto, fiets of motorfiets oud is en veel heeft meegemaakt. Daarom heb ik de Pedersen zo origineel mogelijk gehouden. Onderdelen vervang ik alleen als het niet anders kan. De verroeste velgen heb ik vervangen door gebruikte velgen die technisch goed zijn, maar die er niet als nieuw uitzien. Wat ik ook leuk vind aan dit model is de bijzondere constructie. Het frame is gemaakt van dunne, zachtgesoldeerde buisjes en weegt minder dan een wiel. Het zadel is een soort hangmat met leren riemen. Die heb ik zelf opnieuw geweven.’
Autopedvoorwiel
‘Aan deze fiets zit allemaal bijzondere techniek. Het balhoofd van de voorvork is bijvoorbeeld alleen aan de bovenkant gelagerd. Deze fiets heeft een van de allereerste drieversnellingsnaven die ooit zijn gemaakt. De versnellingskast ligt boven op de naaf. Je kan de behuizing openklappen en de tandwielen zien. Ik fiets regelmatig toertochten met de Pedersen. Ik ben lid van de oude Engelse fietsenclub, maar ik heb ook fietsen uit andere landen, zoals een Nederlandse Burgers uit 1907 met cardanaandrijving, een Mochet ligfiets uit 1932 en een Union Strano met een normaal achterwiel en een voorwiel met het formaat van autopedwiel. Hoe opvallender de techniek, hoe leuker ik het vind.’
Een motor met een bijzonder verhaal? Een gepimpte caravan of uitzonderlijke fiets? Stuur ons een foto van jouw bijzondere voertuig met een korte toelichting en wie weet sta jij hier binnenkort ook te pronken.
Stuur ons een foto van jouw bijzondere voertuig