‘We zijn steeds minder een autobedrijf’
Naam Bart van Nieuwenhoven
Leeftijd 43 jaar
Functie mede-eigenaar en directeur aftersales
Bedrijf Vakgarage Autobedrijf van Nieuwenhoven / Green2Go
Bart bouwde samen met zijn zus Caroline het familiebedrijf om van een traditioneel merkdealerbedrijf naar een breed mobiliteitscentrum. ‘Mobiliteit draait om de vraag hoe een klant van A naar B komt. Met een elektrische of hybride auto, een e-bike of een e-scooter. Voor een soepele overgang naar een mobiliteitscentrum hebben we een fietstechnicus aangenomen en we motiveren autotechnici zich bij te laten scholen. Ik heb zelf als eerste alle EV-trainingen gevolgd. Nu is de rest van het team ermee bezig. Dat auto’s in de toekomst slechts één van de mobiliteitsvormen zijn die we aanbieden, staat vast. Voor klanten worden we de komende jaren steeds minder een autobedrijf en steeds meer een mobiliteitsadviseur.’
‘Klanten worden veeleisender en mondiger’
Naam Jack Tinnemans
Leeftijd 55 jaar
Functie Service-adviseur & partsmanager
Bedrijf Vakgarage Autobedrijf van Nieuwenhoven / Green2Go
‘Met Green2Go verkopen en onderhouden we elektrische auto’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Tegenwoordig moet ik als service-adviseur ook alles weten van elektrische voertuigen, laadkabels en laadpalen.’ Gelukkig houdt Jack wel van een uitdaging. ‘Ik sta open voor verandering en volg extra trainingen om mijn kennis op te frissen.’ Productkennis helpt om klanten beter en sneller te helpen. ‘Zodra we een nieuwe auto of e-bike verkopen, wil ik weten wat erop zit en hoe het werkt.
Gelukkig zijn er veel overeenkomsten tussen de aandrijftechniek van EV’s en e-bikes. Als je het één snapt, snap je het andere ook.’ Klanten worden veeleisender en mondiger. Vakkennis en productkennis geven je een voorsprong, vindt Jack. ‘Als een klant een klacht heeft, dan kan ik sneller inschatten of het een storing is of een bedieningsfout. Auto’s en e-bikes krijgen steeds meer functies en de bediening wordt ingewikkelder. Trainingen helpen mij om sneller en klantgerichter te werken. Zo ben ik goed voorbereid op de klant van de toekomst.’
‘Generalist en specialist’
Naam Wolter Gaastra
Leeftijd 57 jaar
Functie Mede-eigenaar en commercieel directeur
Bedrijf Mobiliteitscentrum Auto Valk & Camperdream
‘Mijn compagnon en ik zijn allebei kampeerfanaten. Van een onafhankelijk autobedrijf zijn we veranderd in een mobiliteitscentrum met een camperspecialisme. De overgang is vloeiend gegaan. Op één iemand na hebben alle autotechnici zich laten bijscholen op kampeerautogebied. We hebben veel kennis van aandrijftechniek, van het campergedeelte en van accessoires. We zijn ook goed in maatwerk. Klanten hebben soms de gekste wensen en ze weten dat wij alles doen om die waar te maken. De komende vijf tot tien jaar krijgen we ook bij campers waarschijnlijk te maken met hybride aandrijving. Omdat we ook onderhoud doen voor personenauto’s, kunnen we daar goed mee omgaan.
Volledig elektrische campers verwacht ik niet. Mocht het die kant op gaan, dan gaan we daar mee aan de slag. Zoals je van een specialist mag verwachten.’