‘Het geeft echt een kick als een auto weer lekker rijdt,’ zegt Frank. Hij vindt alles leuk om te doen: ‘Raamslingertje maken, loszittende banken vastzetten, deurhendels repareren of een v-snaar spannen. En natuurlijk zorgen dat de olie op peil is, anders is er kans op oververhitting.’ Bedrijfsleider Roel vult aan: ‘We checken ook altijd de lekbak. Een oude motor zweet nu eenmaal een beetje, maar als de lekbak vol olie zit, dan weet je dat er iets loos is.’
Hun enthousiasme voor oude auto’s is groot. Dat komt goed uit, want ze verhuren maar liefst 57 oldtimers en 4 youngtimers. Dit jaar hadden ze 3.000 boekingen voor zowel dagjes toeren, trouwvervoer en zakelijk gebruik, vertelt bedrijfsleider Roel ‘Als we een melding van een mankement krijgen, kijken we of we het zelf kunnen of willen oplossen. Een accu die niet functioneert, vervangen we zelf. Ligt het aan de dynamo, dan bellen we een gespecialiseerde garage.’
Eendjes verzorgen zichzelf
Oldtimers zijn onvoorspelbaar. Mensen zijn tegenwoordig gewend aan stuurbekrachtiging, een automaat en andere moderne gemakken. Frank: ‘Niet iedereen weet hoe een oldtimer rijdt. Volkswagen-busjes hebben bijvoorbeeld een schakelplaatje bij de versnellingspook. Als mensen de versnellingspook te wild bewegen – ‘roeren in een pan soep’, haha – slijt het schakelplaatje sneller.’
Dat maakt werken aan oldtimers zo bijzonder: ‘Ze zijn allemaal anders. Bij de busjes en de Kevers zijn de beurten na 5.000 en 10.000 kilometer belangrijk. Dan komen de grote dingen aan het licht, zoals slijtage van de remmen, pakkingen en compressie van de cilinders.
Met de Eendjes hebben we bijna nooit pech… maar ze kunnen niet maanden aan de kant staan. Ze moeten de weg op, dan smeren ze zichzelf.’ Roel lacht. ‘Soms is rijden het beste onderhoud.’
Origineel… of toch niet?
Gelukkig voor Roel en Frank zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar. ‘Er is wel een verschil in kwaliteit,’ zegt Roel. ‘Leveranciers hebben A- en B-kwaliteit – in de volksmond Chinese kwaliteit genoemd. Wij gaan altijd voor de eerste.’ Alle auto’s in de showroom zijn zo origineel als mogelijk, hoewel de motor vaak gereviseerd is. De technische staat is eigenlijk minder belangrijk dan het uiterlijk. De remmen worden vervangen als dat nodig is, de motor en versnellingsbak worden nagekeken en als het moet worden er onderdelen vervangen of gereviseerd. Het mag duidelijk zijn: Roel en Frank houden van oldtimers.
Wat Roel zelf rijdt? ‘Een Mini Cooper natuurlijk!’ Frank krijgt nooit genoeg van de Volkswagen T1-busjes. ‘Ik heb een behoorlijke Volkswagen-verzameling. Daarnaast heb ik een Renault Caravelle uit 1967 en een Volvo 245 uit 1975.’