“Studenten kopiëren jouw gedrag”
“De manier waarop een student bij een stagebedrijf wordt ontvangen en opgeleid is ontzettend belangrijk. Ik zie aan hoe de jongens terugkomen meteen of het een goede stage is geweest. Ook op het gebied van veilig en gezond werken”, vertelt docent Motorvoertuigentechniek René van Bussel.
Besteed je aandacht aan veilig en gezond werken als er nieuwe studenten komen? Dan geef jij de nieuwe generatie een basis mee voor een leven lang veilig werken. We helpen je op weg met een paar tips van docent Motorvoertuigentechniek René van Bussel “Veilig en gezond werken is bij ons gewoon een vak dat leerlingen moeten leren” en laten een student aan het woord over zijn ervaring met veilig werken.
“We maken voor dit vak gebruik van een module uit het boek ‘Get started’ van Innovam. We gaan in op praktische zaken als de werking van de oogdouche en het blusapparaat, maar ook op het belang van een schone werkplek. Er zitten ook praktijkopdrachten bij, waarbij ze bijvoorbeeld in de werkplaats alle veiligheidsmaatregelen op moeten zoeken en noteren.”
Vinden de studenten het onderwerp belangrijk?
“Ik moet eerlijk zijn: sleutelen vinden ze natuurlijk het leukste. Maar als we de lesstof heel praktisch maken, door bijvoorbeeld te laten zien hoe je een hefbrug veilig bedient, dan heb ik wel hun volle aandacht.”
“Ook in onze andere praktijklessen proberen we van veilig werken een tweede natuur te maken. We letten er onder andere op dat er geen snoeren in de weg zitten, dat alles na afloop altijd netjes opgeruimd wordt en dat de studenten gehoorbescherming dragen.”
“Ik weet dat ik zelf niet netjes ben, maar jij moet er wel op letten!”
René: “De manier waarop een student bij een stagebedrijf wordt ontvangen en opgeleid is ontzettend belangrijk. Ik zie aan hoe de jongens terugkomen meteen of het een goede stage is geweest. Ook op het gebied van veilig en gezond werken.”
“Het gebeurt wel eens dat een leermeester zegt: ‘ik ben zelf niet zo netjes, maar jij moet dat wel zijn’. Dat werkt dus niet. Een student neemt de werkcultuur over en maakt zich die eigen. Het is daarna ontzettend lastig om slechte gewoonten weer af te leren. Dus we hebben het liefste dat het bedrijf de jongens meteen goed leert hoe het moet.”
Tips voor bedrijven
- Neem de tijd om de student goed wegwijs te maken in het bedrijf. Begin de eerste dag bijvoorbeeld met een rondleiding en een goede introductie van de huisregels.
- Geef het goede voorbeeld. Studenten doen na wat ze in de praktijk zien.
- Geef leermeesters de tijd om aandacht aan veiligheid te besteden.
“Een van mijn klasgenoten heeft nu een kunstoog”
Interview met Bjorn Wobbes, 1e autotechnicus
“Op school is er wel aandacht geweest voor veilig en gezond werken. Het was een vast onderdeel van de lesstof,” aldus Bjorn Wobbes, (inmiddels afgestudeerd) 1e autotechnicus. “Bij mijn leerbedrijf, waar ik nu in dienst ben, hebben ze daar altijd goed op gelet.”
“En dat is ook belangrijk. Een van mijn voormalige klasgenoten heeft nu een kunstoog. Tijdens het sleutelen aan zijn brommer was er iets in zijn oog geschoten. Niet op zijn stageplek dus, maar je schrikt er wel van. Ik ben ook wel voorzichtiger geworden daardoor.”
“Ik wil geen piep in mijn oren”
“Ik vind dat ik veilig werk. Ik doe de bril op als dat nodig is en als de auto warm is let ik erop dat ik mijn handen niet brand aan de remschijven. Ik vind het ook normaal om mijn oorkappen op te doen. Dat doe ik trouwens ook als ik naar een concert ga, hoor. Niet bij een buitenfestival, maar als het binnen is doe ik altijd oordopjes in. Ik heb geen zin in een piep in mijn oren of gehoorschade.”