Interview elektrificatie - OOMT
Speciaal voor onafhankelijke autobedrijven

Blik op de toekomst

Hoe verandert elektrificatie het onafhankelijk autobedrijf? Die vraag houdt veel mensen bezig. Met de VR-experience van OOMT neem je alvast een kijkje in de toekomst. Hoe dat in z’n werk gaat? Dat vragen we adviseur werkgeverschap Corneel de Ruijter.

 

Naam Corneel de Ruijter
Functie Adviseur werkgeverschap bij OOMT

 

Booster: Wat is de VR-experience van OOMT precies?
Corneel: “Het is een blik op de toekomst. Maar echt. Je zet een virtual reality-bril op je neus en dankzij de ingebouwde schermen zie je verschillende werkplaatsen en wat de impact van elektrificatie op die werkplaatsen is. Helemaal in 3D. Het is echt alsof je even op een andere plek bent.”

B: Dat klinkt futuristisch. Maar wat kun je ermee?
C: “Dankzij de bril krijg je een beeld – letterlijk en figuurlijk – van hoe de werkplaats er nu én straks uitziet. Bijvoorbeeld hoe schoon en stil de werkplaats van de toekomst is – zonder dat ik wil zeggen dat de huidige werkplaats vies is trouwens. Straks werken we gewoon niet meer met motorolie… En je ziet meer geavanceerde diagnostische apparatuur staan. In totaal kun je 4 verschillende werelden bekijken. Met de VR-experience ontdek je hoe je bedrijf er misschien wel uit kan zien in de toekomst. Dat helpt je om beter na te denken over wat je nu in gang moet zetten om die toekomst werkelijkheid te laten worden”

B: Wat zijn de verschillen tussen de 4 werelden?
C: “Het zijn sprongen in de tijd, maar het is altijd dezelfde garage met de naam Klein. De eerste wereld is echt in het nu, dus je ziet benzine- en dieselauto’s in de werkplaats en alles wat daarbij hoort om deze te onderhouden. Wereld 2 zie je tegenwoordig steeds vaker: er zijn dan óók elektrische auto’s en hybride varianten. Hoe werk je veilig aan deze voertuigen? In de derde wereld is Garage Klein veranderd in EV Specialist Klein – er staan laadpalen buiten, binnen is bijna alles geëlektrificeerd met medewerkers die alles weten over elektrische auto’s. En de garage van de toekomst in de laatste wereld is eigenlijk geen garage meer, maar een duurzaam mobiliteitscentrum met elektrische scooters en auto’s, en materialen die per drone worden gebracht. En 3D-printers die onderdelen printen.”

B: Dat zijn veel verschillende werelden…
C: “Eigenlijk zijn het er nog meer, want in elke wereld kun je in de werkplaats kijken én buiten, in de ontvangstruimte en in het magazijn. Als werkgever of medewerker kun je echt ontdekken wat je moet doen en hoe je jezelf kunt voorbereiden op de toekomst.”

B: Heb je eigenlijk zelf al de VR-experience geprobeerd?
C: “Ik heb al één wereld bekeken: de werkplaats uit de huidige tijd. Dat was een bijzondere ervaring. Je kunt naar verschillende plekken bewegen en dan krijg je uitleg over de werkplaats waar je bent. Dat was informatief en gaaf. Ik vind het interactieve wel een uitvinding hoor…”

B: Bestaan de werkplaatsen echt?
C: “Nee, ze zijn met de computer gemaakt. Maar ze zouden wel kunnen bestaan. Dat is heel leerzaam en inspirerend.”

B: Waarom? Wat kunnen we ervan leren?
C: “Met de VR-experience kun je de ontwikkeling zien die onze mooie branche waarschijnlijk gaat doormaken. Ondernemers kunnen op deze manier kijken hoe de ontwikkelingen passen bij hun eigen bedrijf en hun team.  Je kunt ‘de toekomst’ op je bedrijf projecteren. Een blik op de toekomst is het mooist als je die ook kunt omzetten naar stappen voor jezelf, je medewerkers, je eigen bedrijf. Dat vind ik.”

B: Komt er eigenlijk een soort advies uit?
C: “Het is echt om te ontdekken wat er kan veranderen. Daarover ga je in gesprek, wat dat betekent voor je bedrijf en de ontwikkeling van jezelf en je medewerkers. En natuurlijk kunnen wij áltijd adviseren!”

B: Is de VR-experience dan vooral voor ondernemers uit de mobiliteitsbranche?
C: “Zeker niet! Zij zijn de doelgroep, maar ik kan me goed voorstellen dat ze ook technici en sales en service adviseurs erbij roepen om de bril te proberen. Vanaf september bieden we ook de zogenaamde ‘team-experience’ waarbij je met het hele personeel naar de toekomst kijkt. Het is ook een goede manier om een gesprek te starten over de veranderingen die op ons afkomen.”

B: Wat denk jij dat de toekomst gaat brengen voor autobedrijven?
C: “Natuurlijk krijgen we meer te maken met digitale technieken. Maar ik denk ook dat we nóg klantgerichter zullen worden. Dat zelfs de werkplaats naar de klant toe gaat, bijvoorbeeld als er een storing in de laadpaal is.”

B: En hoe zit het met de klantgerichtheid van OOMT?
C: “Zoals altijd komen we graag langs om mee te denken over de toekomst. We kunnen informatie geven over wat elektrificatie betekent voor jou en je mensen als het gaat om bijvoorbeeld ontwikkeling en opleidingen. Mijn collega-adviseurs en ik hebben allemaal een VR-bril in onze achterbak liggen. Wij denken graag met je mee. Waar wil je naartoe en wat is daarvoor nodig?”

Heb jij (of werk je bij) een onafhankelijk autobedrijf en ben je ook nieuwsgierig naar de toekomst?

Geef je op voor de VR Experience van OOMT. Deze Experience is kosteloos te boeken. Onze adviseurs werkgeverschap komen graag langs!

Geef je op!