Welke weg slaan we in?
Wat kunnen we in de toekomst verwachten op het gebied van mobiliteit? Wordt thuiswerken de norm en verdwijnt de leaseauto uit het straatbeeld? Of fietsen we elektrisch naar ons werk? En hoe zit het met vervuilende maar o zo mooie oldtimers? Wat valt er eigenlijk nog te sleutelen in 2030? We vroegen het mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility van de TU Eindhoven.
Lekker blijven sleutelen
We moeten massaal thuiswerken door corona. Toch daalde het aantal autokilometers in 2020 nauwelijks, constateert Carlo van de Weijer. ‘Mensen blijven rijden, alleen verschuiven de kilometers van zakelijk naar privé. Er is meer vrijetijdsvervoer. Als bedrijf moet je je nog meer richten op particuliere klanten en op services rondom de auto, zoals private lease. Steeds meer klanten willen voor een vast bedrag per maand ontzorgd worden. De vraag naar extra dienstverlening rondom auto’s en ook fietsen neemt toe.’ De komende jaren blijft het Nederlandse wagenpark groeien. Ook de veroudering ervan zet voorlopig door. ‘Dat compenseert een deel van het werk dat wegvalt door de opmars van elektrische auto’s, langere onderhoudsintervallen en ADAS-systemen. Tot zeker 2030 blijft er genoeg te sleutelen aan voertuigen met een verbrandingsmotor.’
Wie ook blijft sleutelen, is vlogger MasterMilo. Heb je zijn gave 2-wielige auto al gezien?
Kansen voor specialisten
Ook in de wereld van de tweewieler zijn veranderingen gaande. Een fietstechnicus moet vandaag de dag van vele markten thuiszijn. Nieuwe technologische ontwikkelingen bieden ook kansen. Een medewerker op basis-plusniveau kan met de juiste training doorgroeien naar het niveau specialist. Om daarmee te kunnen werken aan high-end sportfietsen, de revisie van speciale versnellingssystemen en accutechniek bijvoorbeeld. Patrick Timmermans van ELAN Bikes Support weet hier alles van.