Interview aanpakkers - OOMT
Aanpakkers

“Geldzorgen moet je snel bespreekbaar maken”

 

Fred Herremans* is eigenaar van een tweewielerwinkel. Net als hijzelf heeft zijn team passie voor het vak. De fietstechnici werken hard en met veel plezier. Toch had Fred de laatste tijd het gevoel dat er iets niet goed zat.

 

Afwezig
Een van de medewerkers meldde zich vaker ziek. Eerder gebeurde dat bijna nooit. Tijdens het werk maakte de collega een afwezige indruk. “Als je intensief met elkaar samenwerkt, merk je het meteen als iemand niet lekker in zijn vel zit. Maar ik vond het lastig om de medewerker daarop aan te spreken. De sfeer is goed, we kennen elkaar goed, maar er is toch altijd een drempel om over bepaalde privézaken te praten. Dat is een grens die je als werkgever moet respecteren.”

Geldzorgen bij medewerkers: kom in actie!

Mensen die geldzorgen hebben, kunnen zich minder goed concentreren op het werk.

Herken de signalen en voorkom veel ellende bij je medewerkers.

 

Schaamte
Nadat Fred de situatie een paar weken aankijkt, en er niets verandert, besluit hij om tóch het gesprek aan te gaan. “Op een rustig moment heb ik hem verteld wat mij was opgevallen. Niet waar zijn collega’s bij waren, natuurlijk. Tussen de regels door begreep ik dat hij financiële problemen had. Hij heeft het niet met zoveel woorden gezegd. Ik denk dat hij zich schaamde. En dat snap ik ook wel.”

Oplossing
“Ik ben online gaan zoeken hoe ik mijn medewerker kon helpen. Ik las over gratis budgetcoaching van OOMT”, vervolgt Fred. “Zo’n budgetcoach helpt mensen om hun financiële situatie onder controle te krijgen. Ik heb de link naar meer informatie over zo’n budgetcoach naar hem gestuurd en erbij gezet dat deze coach wellicht iets voor hem kan betekenen. Als reactie kreeg ik een duimpje omhoog terug, haha. Verder hebben we het er niet meer over gehad. Hier houdt mijn rol als werkgever op. Het contact tussen een medewerker en een budgetcoach is privé. Ik heb wel gezegd dat ik er voor hem ben, als dat nodig is. Het is allemaal nog vers en de problemen zijn nog niet voorbij. Toch heb ik het idee dat hij de laatste tijd beter in z’n vel zit.”

* Fred Herremans is een gefingeerde naam om de privacy van zijn medewerker te beschermen