Wordt 3D-technologie onderdeel van de werkplaats?
De introductie van nieuwe technologie is een constante factor in de automotive werkplaats. Bij Autobedrijf Toncar weten ze daar alles van. Van contactpuntjes afstellen en plaatwerken tot elektronicadiagnose en 3D-printen, het team is van alle markten thuis.
Naam Rob van Egmond
Leeftijd 63 jaar
Functie Directeur/eigenaar
Bedrijf Autobedrijf Toncar Berkel en Rodenrijs
‘Wij combineren ouderwets handwerk met de technologie van morgen’
Autobedrijf Toncar is bekend als restaurateur van bijzondere klassieke auto’s. Daarnaast heeft het bedrijf een onafhankelijke werkplaats voor onderhoud en reparatie aan alle automerken. Eigenaar Rob van Egmond begon zijn loopbaan als plaatwerker. Tegenwoordig is hij ondernemer en leidinggevende. Ondanks zijn ambachtelijke opleiding is hij altijd bezig met nieuwe technologie om slimmer te werken.
Op dit moment denkt hij na over de aanschaf van een eigen 3D-printer. ‘Een van de grootste uitdagingen bij een autorestauratie is de zoektocht naar zeldzame onderdelen. Sommige delen zijn nergens te koop. Met een 3D-printer kunnen we die onderdelen zelf weer tot leven wekken.’
Geen risico
Het allerliefst werkt Rob met originele onderdelen. ‘Origineel past het best en de kwaliteit is gegarandeerd goed. Ik investeer alleen in een 3D-printer als de kwaliteit perfect is. Met structurele onderdelen nemen we geen enkel risico.’ Een professionele 3D-printer is kostbaar. De aanschafprijs is niet de enige drempel. ‘Voor 3D-printen hebben we nieuwe kennis nodig. Een machine kopen en vervolgens niet investeren in de vakkennis om er goed mee te werken, heeft geen zin. Je moet meteen investeren in opleiding en training. 3D-printen is een specialisme. Net als plaatwerken, spuiten, motorrevisie en diagnose. We doen het goed of we doen het niet.’
‘Met 3D-printen kunnen we onvindbare onderdelen tot leven wekken’
Vorige en volgende eeuw
Binnen zijn team zoekt Rob naar een mix van ambachtelijk vakmanschap en kennis van de allernieuwste technologie. ‘In de restauratiewerkplaats werken we met autotechniek uit de vorige eeuw. In de universele werkplaats werken we met de autotechniek van morgen. Een autotechnicus die graag contactpunten, kleppen en carburateurs afstelt, vindt het niet automatisch leuk om achter een pc te zitten en een 3D-printer te programmeren. Net zoals je een diagnosespecialist niet moet vragen om een dorpel te lassen. Ons doel is voor elke uitdaging de beste oplossing bedenken voor onze klanten. Met welke vakmensen, vakkennis en machines we dat doel bereiken, is een puzzel die ik als ondernemer samen met mijn medewerkers moet oplossen.’
3D-printen: mogelijkheden en beperkingen
Op dit moment heeft Toncar nog geen eigen 3D-printer. Ervaring met deze nieuwe productietechniek heeft het bedrijf wel. ‘Samen met een gespecialiseerd bedrijf experimenteren we met de mogelijkheden en de beperkingen van 3D-printen’, zegt Rob van Egmond. Inmiddels zijn er diverse klassiekeronderdelen uit de printer gerold – met wisselend succes. ‘Voor een Facel Vega hebben we een deel van de grille 3D-geprint. Dat zag er goed uit. Met het deurslot van een klassieke Maserati hadden we minder geluk. Het 3D-geprinte deel zag er exact hetzelfde uit als het origineel, en toch was het niet gelijkwaardig. Uiteindelijk vonden we na lang zoeken een vervangend origineel onderdeel. Dat werkte beter.’ Ondanks de beperkingen is Rob positief over de mogelijkheden van een eigen 3D-printer. ‘De technologie wordt beter en betaalbaarder. Als we een onvindbaar onderdeel straks in onze eigen werkplaats kunnen printen, kunnen we sneller doorgaan met ons werk.’ Is de nieuwe techniek ook goedkoper? ‘Niet per se. Zelf een onderdeel ontwerpen of inscannen en printen kost aardig wat tijd. Maar liever duur dan niet te koop, zeg ik dan maar.’