Jade Nieman is een rolmodel op twee wielen
Jade Nieman (21) doet niets liever dan rijden én sleutelen. Ze is motormonteur. Hoe is het als jonge vrouw in een mannenwereld? ‘Jongens, ik weet hoe dit werkt hoor!’
Hoe is jouw liefde voor motoren ontstaan?
‘Mijn moeder reed vroeger motor, maar stopte toen ik werd geboren. Toch begon ze weer te rijden toen ik 13 jaar was. Eerlijk gezegd vond ik dat he-le-maal niets. Ik vond het eng en spannend. Een paar maanden later zat ik zelf op de motor, haha. Ik was meteen verkocht.’
Tussen rijden en zelf sleutelen zit nog wel een stapje…
‘Via een toenmalig vriendje kwam ik terecht in de crosswereld. Ik begon mee te sleutelen en voordat ik het wist, had ik een oude schakelbrommer gekocht en die ging altijd kapot. Dus ik sleutelde veel. Die passie bleef groeien en leidde me uiteindelijk naar de studie motormonteur.’
Wat maakt jouw werk als motormonteur zo leuk?
‘Ik blijf leren. Elke dag opnieuw. Een motor werkt heel simpel, en tegelijkertijd heel ingewikkeld. Dat vind ik super interessant’
Hoe is het om als vrouw te werken in een mannenwereld?
‘Toen ik met mijn studie begon, hingen er op veel muren nog halfnaakte vrouwen. Dat zie je nu niet meer – niet dat het mij iets uitmaakte hoor. Ik denk dat de sector wel is veranderd. Maar soms blijft het pittig.’
‘Ik zou zijn gereedschap stuk maken, f*cking onzin!’
Heb je daar een voorbeeld van?
‘Ik heb bijvoorbeeld tijdens een sollicitatiegesprek ooit te horen gekregen dat ik “te zwak” zou zijn. Die man zei dat ik geen bouten kon losmaken. Onzin natuurlijk. Desnoods gebruik ik een hefboom, antwoordde ik. Maar dan zou ik zijn gereedschap stuk maken, beweerde hij. F*cking oneerlijk. Gelukkig heb ik nog nooit in mijn leven gereedschap stukgemaakt, haha.’
Waarom denk je eigenlijk dat er zo weinig vrouwen in de techniek zitten?
‘Stereotypes spelen zeker een rol. Techniek wordt vaak gezien als zwaar, en dus mannenwerk. En het is ook echt zwaar, dat heb ik weleens onderschat. Maar wij vrouwen hebben kwaliteiten die op veel werkvloeren ontbreken. Wij zijn over het algemeen geduldiger en beter in precisiewerk. En bij een carburateurrevisie zijn mijn kleine handen een groot voordeel.’
Niet alle vrouwen willen in een mannenbranche werken. Hoe zie jij dit?
‘Ik wil niet voor andere vrouwen denken. Natuurlijk kan het heftig zijn. Mannen zeggen soms dingen recht in je gezicht – en een beetje grof ook. Je moet dus wel mentaal sterk zijn. Maar als je een passie voelt, moet je die volgen.’
Word je nu meer geaccepteerd?
‘Weet je, ik voel me nu ‘one of the guys’. Toch blijven er momenten… bijvoorbeeld als mijn motor op het circuit even niet start. Dan staat er een hele rij mannen klaar om mijn motor aan te kicken. Jongens, ik weet hoe dit werkt hoor!’
‘Je moet het lef hebben om te beginnen… en dan door te zetten’
Hoe belangrijk vind je het om een rolmodel voor andere vrouwen te zijn?
‘Heel belangrijk. Als ik maar één vrouw kan motiveren om het tóch te proberen in de techniek, dan vind ik dat geweldig. Je moet het lef hebben om te beginnen… en dan door te zetten. Laat je nooit van de weg slaan.’
Heb je vertrouwen in de toekomst van vrouwen in de techniek?
‘Absoluut. Steeds meer motorzaken beginnen door te krijgen dat we best wel handig kunnen zijn, haha.’
Is er nog iets wat je graag wilt bereiken?
‘Ik zou het fantastisch vinden om te mogen sleutelen op Supermoto-circuits en mee te reizen naar buitenlandse races. Maar het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vindt. Mijn vader zei altijd: doe werk dat je leuk vindt, dan hoef je nooit meer te werken. Zo voel ik dat ook.’
Wil jij ook jouw mogelijkheden ontdekken?
Jade leert nog elke dag bij. Dat vindt zij zo mooi aan de mobiliteitsbranche.